Interieurmaquette voor de danssalon in amusementscomplex de Aubette in Straatsburg

1926 Theo van Doesburg Nieuwe Instituut

Theo van Doesburg (1883 - 1931)
1926
gouache en potlood op karton
43 x 74,5 cm
Nieuwe Instituut
Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
kunsthandel Gmurzynska, Zürich; het Nieuwe Instituut, Rotterdam, inv. nr. DOESm1

Van ons allemaal sinds 2020

Een schilderij in drie dimensies: dat was Theo van Doesburgs streven met het interieur van de danssalon in het Straatsburgse amusementscomplex de Aubette. Door kleur, vorm en architectuur tot een eenheid te smeden, wilde Van Doesburg de bezoekers van de danssalon midden in een kunstwerk plaatsen. Om zijn ontwerp te vervolmaken, gebruikte hij deze schets in gouache, die uitgeklapt kan worden tot een maquette. Zo kon Van Doesburg de ruimtelijke werking van dit ontwerp toetsen. Dat speelde vermoedelijk een beslissende rol in zijn werk- en denkproces, want niet alle vormen en kleuren in de Interieurmaquette zijn in het uiteindelijke ontwerp gerealiseerd.

'We kunnen met deze aankoop voor een groot publiek zichtbaar maken hoe Van Doesburg de schilderkunst en de architectuur wilde samenbrengen tot één geheel.'

Guus Beumer, directeur het Nieuwe Instituut (2013-2021)

De door Van Doesburg opgerichte kunstbeweging De Stijl geniet nog altijd grote (inter)nationale belangstelling. Het Nieuwe Instituut beheert een omvangrijke collectie architectuurtekeningen van de kunstenaar, waaronder een aantal ontwerpschetsen voor de danssalon. Samen illustreren zij verschillende fasen in het ontstaansproces van dit uitzonderlijke kunstwerk, dat de disciplinaire grenzen overschrijdt. In dat overzicht mocht de Interieurmaquette voor de danssalon niet ontbreken. Het is bovendien de enige nog bekende maquette van de kunstenaar, waardoor deze aanwinst een unieke aanvulling is op de Van Doesburg-collectie van het Nieuwe Instituut.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Dura Kunstfonds en haar A. Quist-Rütter Fonds), het Mondriaan Fonds en Galerie Gmurzynska

Van Doesburg interieurmaquette
Dansen in een Van Doesburg