Jeremia treurend over de verwoesting van Jeruzalem

1630 Rembrandt Rijksmuseum

Rembrandt (1606/07 - 1669)
olieverf op paneel
58 x 46 cm
Rijksmuseum
17de-eeuwse schilderkunst
1939
particuliere collectie, Stockholm, 1939; Rijksmuseum, Amsterdam, inv.nr. SK-A-3276

Van ons allemaal sinds 1939

Deze breekbare oude man straalt intense treurigheid uit. Hij stelt Jeremia voor, de profeet die aan koning Zedekia van Juda de vernietiging van Jeruzalem voorspelde indien hij zich zou losmaken van het Babylonische Rijk. Rembrandt heeft het moment verbeeld waarop Jeremia’s voorspelling bewaarheid wordt. Terneergeslagen steunt de profeet zijn oude hoofd op zijn rechterhand terwijl in de achtergrond Jeruzalem in vlammen opgaat. Rembrandt verhoogde de dramatiek met sterke licht-donkercontrasten.

Jeremia treurend over de verwoesting van Jeruzalem was pas het tweede schilderij uit Rembrandts Leidse tijd in de collectie van het Rijksmuseum. Het eerste was verworven in 1928, eveneens met steun van de Vereniging Rembrandt. Het schilderij, dat net als de in 1933 gekochte Titus in monniksdracht oorspronkelijk uit de collectie Stroganoff kwam, gold al bij aankoop als een van de hoogtepunten uit Rembrandts Leidse periode.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en de Fotocommissie van het Rijksmuseum

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!