Jacob en zijn zonen

ca. 1641 Rembrandt Rijksmuseum

Rembrandt (1606/07 - 1669)
ca. 1641
Pen in bruin, witte verf
17,6 x 23 cm
Rijksmuseum
Prenten en Tekeningen
Veiling collectie William Pitcairn Knowles, Amsterdam (Frederik Muller & Co.), 25-26 juni 1895, nr. 522; Rijksprentenkabinet, Amsterdam, inv.nr. RP-T-1901-A-4518

Beschrijving

Deze tekening van Rembrandt (1606-1669) verbeeldt een scène uit het Bijbelverhaal over Jacob en zijn zonen. Onder een nauwelijks zichtbare boog zit de oude Jacob, omringd door zijn zoons. Naast hem staat zijn jongste zoon Benjamin. Met bezorgde blik luistert Jacob naar Juda, die namens zijn broers het woord voert. Mogelijk is hier het moment uitgebeeld waarin Juda zijn vader Jacob vraagt om diens jongste zoon Benjamin met hen te laten meereizen naar Egypte. Zij hebben hem namelijk nodig voor de vrijlating van hun broer Simeon, die in Egypte gevangen wordt gehouden door Jozef, de dood gewaande elfde zoon van Jacob, die eerder door zijn jaloerse broers in slavernij werd verkocht.

Twaalf jaar na de veiling van de collectie De Vos, waar bijna 500 tekeningen voor het Nederlands openbaar kunstbezit werden veiliggesteld, hielp de Vereniging Rembrandt nogmaals een grote groep tekeningen aankopen. Bij de veiling van de collectie Pitcairn Knowles in 1895 steunde zij de aankoop van 300 veelal uitmuntende tekeningen van oude meesters. Ook deze bladen kwamen in het bezit van het Rijksprentenkabinet, die hierdoor opeens een van de belangrijkste verzamelingen tekeningen ter wereld beheerde. Onder de tekeningen die de Vereniging Rembrandt toen hielp aankopen, bevonden zich vijf tekeningen van Rembrandt.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt