Jozef zijn dromen vertellend

1633 Rembrandt Rijksmuseum

Rembrandt (1606/07 - 1669)
olieverf op papier op karton
51 x 39 cm
Rijksmuseum
17de-eeuwse schilderkunst
1946
erven August Wilhelm Volz, Den Haag, 1946; Rijksmuseum, Amsterdam, inv.nr. SK-A-3477

Van ons allemaal sinds 1946

De jonge Jozef had het thuis niet makkelijk. Hij was de lieveling van zijn vader Jacob en dat zette kwaad bloed bij zijn elf broers. Wat zijn positie niet hielp, was dat Jozef openhartig vertelde over zijn dromen, waarin zijn broers en ouders zich aan hem onderwierpen. Uit boosheid en jaloezie besloten zijn broers hem stiekem als slaaf te verkopen, niet wetende dat Jozefs dromen jaren later zouden uitkomen. Rembrandt heeft in deze olieverfschets het moment verbeeld waarop Jozef over zijn dromen vertelt. Zijn broers reageren verontwaardigd, maar zijn vader luistert aandachtig toe.

In de jaren na de Tweede Wereldoorlog bevond de Vereniging Rembrandt zich financieel gezien in een tamelijk gunstige positie. Voor de oorlog waren fondsen geworven voor een aankoop die uiteindelijk niet doorging en aangezien er gedurende de oorlog zeer weinig werd uitgegeven, waren deze fondsen nog vrijwel intact. In de zomer van 1946 werd het beschikbare geld aangewend voor de aankoop van deze olieverfschets van Rembrandt en een portret van Michael Sittow die, overeenkomstig de wens van verzamelaar Volz, op zeer gunstige condities uit diens nalatenschap werden geworven.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en de Stichting tot Bevordering van de Belangen van het Rijksmuseum

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!