Kamerscherm met de baai van Nagasaki en het eiland Deshima

ca. 1836 Kawahara Keiga

Kamerscherm Montage Groot
Kamerscherm Montage Groot
Kunstenaar
Kawahara Keiga
Datering
ca. 1836
Techniek
Inkt en pigmenten op zijde, gemonteerd op een houten frame
Afmetingen
171,2 x 457,6 cm
Museum
Museum Volkenkunde
Verzamelgebied
19de-eeuwse schilderkunst , Toegepaste kunst en Design
Periode
1800-1880
Gesteund in
2018
Herkomst
Particulier bezit, Nederland, 2018; Museum Volkenkunde, Leiden, inv. nr. 7141-1

De verrassing was groot toen dit enorme achtslags kamerscherm van Kawahara Keiga vorig jaar werd ontdekt bij een Nederlandse particulier. Schilderingen van Keiga op dit formaat waren niet bekend. De kunstenaar verbeeldde de baai van Nagasaki, gezien vanaf een hoog punt in de bergen. Door de keuze van het standpunt en een manipulatie van het perspectief is het handelseiland Deshima goed te zien. Dit was vanaf 1641 de VOC-handelspost op Japan. Het kamerscherm moet zijn gemaakt in opdracht van een Hollandse scheepskapitein of koopman, die het naar Nederland zal hebben meegenomen. Mogelijk was dit Johannes Erdewin Niemann, die van 1834 tot 1838 opperhoofd (opperkoopman) op Deshima was. Na een restauratie zal het scherm een prominente plek krijgen in de Japan-opstelling in Museum Volkenkunde.

Voor meer informatie over dit kamerscherm en het aankoopverhaal, beluister deze aflevering van de podcastserie Eenmaal, andermaal...

Waarom gesteund

Schilderingen van de hand van Kawahara Keiga (1786-1860?) zijn goed vertegenwoordigd in de collectie van Museum Volkenkunde. Zij dragen met hun documentaire stijl belangrijk bij aan het beeld dat het museum kan geven van het Japanse leven in de eerste decennia van de 19de eeuw, waar de grote focus van de verzamelingen ligt. Dit uitzonderlijke scherm – uniek in het oeuvre van Keiga – sluit dan ook naadloos aan bij het collectieprofiel en zal zonder enige twijfel een sleutelstuk worden, dat met zijn monumentale afmetingen en majestueuze verbeelding van het landschap de bezoeker zal kunnen meevoeren in het verhaal van Nederlanders in Japan. De lange en invloedrijke band van Nederland met Japan verdient het om met een kernstuk van formaat in een Nederlands museum te worden getoond.

Met dank aan

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds Toegepaste kunst en Design en haar Fonds van de Utrecht & Gooi Cirkel), het Mondriaan Fonds, het VSBfonds, de BankGiro Loterij en de Vereniging van Vrienden van Museum Volkenkunde

Bekijk het werk in context

Het kamerscherm van dichtbij bekeken

Kamerscherm Deshima De Nederlandse Handelspost Detail
1 / 3

​Detail met de Nederlandse handelspost Deshima

Kamerscherm Marij En Hillegonda Detail
2 / 3

​Detail met een Nederlands schip

Kamerscherm Signatuur En Zegel Detail
3 / 3

De signatuur van Keiga, gekalligrafeerd en gestempeld

Als Kunst Je Lief Is Header 1920X1080
Uitgelicht

Bezoek meer dan 40 musea in een dag tijdens de tentoonstelling 'Als kunst je lief is'

Bekijk 'Als kunst je lief is'