Knielende Maria Magdalena

ca. 1525 Jan van Steffeswert Bonnefanten

Jan van Steffeswert (ca. 1460 - ca. 1530)
ca. 1525
Walnoot, latere polychromie en vergulding
28,5 x 26 x 12 cm
Bonnefanten
Beeldhouwkunst
Kunsthandel Bernhard Descheemaeker, Antwerpen, 2002; Bonnefanten, Maastricht, inv.nr. 5269

Beschrijving

De Maaslandse beeldsnijder Jan van Steffeswert vervaardigde de Knielende Maria Magdalena rond 1525 als onderdeel van een beeldengroep met Christus aan het kruis. Gezien het bescheiden formaat van dit beeld, was die kruisigingsgroep waarschijnlijk niet bestemd voor een kerk, maar voor privédevotie in een woonhuis. Daar vormde de gekruisigde Christus elke dag een tastbare herinnering aan het offer dat hij had gebracht voor de zondige mensheid. Maria Magdalena, geknield aan de voet van het kruis, overweldigd door verdriet, was het toonbeeld van de devote gelovige.

Jan van Steffeswert was de belangrijkste beeldhouwer in het Maastricht van zijn tijd. Het Bonnenfanten bezat al meerdere van zijn sculpturen, maar door het ontbreken van een laat werk kon zijn stijlontwikkeling niet volledig worden getoond. Dat veranderde met de aankoop van dit aantrekkelijke beeld dat uit de laatste fase van Van Steffeswerts loopbaan dateert.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Steffeswert Maria Magdalena mediumgrijs 003 verkleind