Vincent van Gogh (1853 - 1890)
potlood, pen in inkt, krijt en waterverf op aquarelpapier
38 x 55,8 cm
Van Gogh Museum
Moderne kunst (ca. 1880-1950), Prenten en Tekeningen
1880-1950
veiling, Londen (Christie's), 7 februari 2012, nr. 44; Van Gogh Museum, Amsterdam, inv.nr. d1172S2012

Beschrijving

Het bijzondere aan deze waterverftekening van Vincent van Gogh is onder andere de overtuigende combinatie van schilder- en tekenachtige effecten. Zo maakte Van Gogh voor de weergave van de regenlucht, het water met kroos en het natte pad gebruik van de kleurnuances en het vloeibare karakter van waterverf. Voor de detaillering van de knotwilg en de achtergrond – waar de remisegebouwen van station Rijnspoor, een seinwachter en een aantal molens te zien zijn – gebruikte Van Gogh tevens tekenmaterialen als potlood en pen in inkt, die zich beter lenen voor precisie.

'Ik heb dien ouden kanjer van een knotwilg nog geattaqueerd en ik geloof dat dat de beste van de aquarellen is geworden.'

Vincent van Gogh in een brief aan zijn broer Theo vanuit Den Haag op 31 juli 1882

Dit werk is een van Van Goghs eerste ambitieuze waterverftekeningen. Tot de zomer van 1882 was Van Gogh nog terughoudend met schilderen en het gebruik van kleur omdat hij zich eerst wilde bekwamen in het tekenen. In juli 1882 maakte hij voor het eerst een aantal volwaardige waterverftekeningen en zocht een manier om tekenen en schilderen, lijn en kleur, harmonisch met elkaar te laten samengaan. Deze tekening behoort tot die groep. Met deze aankoop kan het Van Gogh Museum in combinatie met andere werken goed laten zien hoe Van Gogh zich het medium waterverf eigen maakte.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds Prenten en Tekeningen), de BankGiro Loterij, de Vincent van Gogh Stichting, het Mondriaan Fonds en het VSBfonds

Knotwilg

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, zomer 2012, pp. 26-29