De turfschuit

1883 Vincent van Gogh Drents Museum

Vincent van Gogh (1853 - 1890)
olieverf op doek, overgebracht op paneel
37,5 x 50,5 cm
Drents Museum
19de-eeuwse schilderkunst, Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
erven Rudolph Willem van Hoey Smith, 1997; Drents Museum, Assen, inv.nr. P1997-0053

Van ons allemaal sinds 1997

Het was in Drenthe dat Vincent van Gogh besloot om schilder van het boerenleven te worden. Hij trok eropuit om de hardwerkende mannen en vrouwen te schetsen, en soms legde hij hun arbeid vast in olieverfstudies. De turfschuit is een van de hoogtepunten uit deze periode. Het werk toont twee figuren die een afgemeerde boot laden. Voorovergebogen stapelt de vrouw turven op de kleine houten praam. Aan de wal rijdt de schipper moeizaam zijn kruiwagen de loopplank op.

Het werken in Drenthe was van groot belang voor Van Goghs artistieke ontwikkeling. Toen hij daar merkte dat het schilderen hem beter afging, besloot hij zich toe te leggen op de schilderkunst. Desondanks zijn er nog maar zeven schilderijen uit deze periode bekend, en het Drents Museum moest het lang zonder stellen. Dat veranderde in 1997, toen het museum De turfschuit kon aankopen dankzij steun van de Vereniging Rembrandt. Die bijzondere actie werd ruim twintig jaar later herhaald, voor een niet minder indrukwekkend Drents schilderij: Onkruid verbrandende boer, dat in samenwerking met het Van Gogh Museum is gekocht.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, de provincie Drenthe, de Nederlandse Aardolie Maatschappij, Vuil Afvoer Maatschappij, de Stichting Pieter Roelf, de Stichting Van Gogh, de Stichting Vrienden van het Drents Museum, de Stichting Schone Kunsten rond 1900 en het VSBfonds