Kom en presenteerschaal met de gegraveerde wapens van Willem III en Mary II

1680 Hans Coenraet Breghtel (toegeschreven aan het atelier van) Paleis Het Loo

Hans Coenraet Breghtel (toegeschreven aan het atelier van) (1609 - 1675)
Zilver en verguld zilver
H 23 cm
Paleis Het Loo
Zilver
Veiling Londen (Sotheby's), 4 december 2013, nr. 508; Paleis Het Loo, Apeldoorn, inv.nr. RL41781

Beschrijving

Deze verguld zilveren kom met twee oren en deksel op een losse bijbehorende presenteerschaal, versierd met de wapens van prins Willem III en prinses Mary II Stuart is toegeschreven aan het atelier van de Haagse edelsmid Hans Coenraet Breghtel (1609-1675) en vergelijkbaar met dat van de beroemde Amsterdamse zilversmid Johannes Lutma (1584-1669). De precieze functie van de terrine is niet bekend. In Engeland stond dit type lange tijd bekend als een ‘porringer’, een kom bedoeld voor pap ('porridge' in het Engels), soep en andere gerechten die met een lepel worden gegeten. Aanvankelijk waren dergelijke kommen met oren en een deksel puur functioneel, maar al snel kreeg dit type tafelgoed de status van officieel geschenk, dat gepresenteerd werd op een pronkbuffet in de eetzaal.

Het bestuur van de Vereniging Rembrandt hielp Paleis Het Loo graag bij de verwerving van deze papkom. De verguld zilveren kom en presenteerschaal zijn in 1680 gemaakt voor stadhouder Willem III en zijn echtgenote Mary Stuart. Het object is dan ook nergens beter op zijn plaats dan in de collectie van Paleis Het Loo, het zomerverblijf en jachtslot van Willem III en zijn echtgenote.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Mevrouw dr. E. Frederiks Fonds en haar Beatrijs de Rooy Fonds)

Schaal
Euforie op Het Loo