Napolitaanse kerststal

diverse afmetingen
Museum Catharijneconvent
Beeldhouwkunst
particuliere collectie, België; Museum Catharijneconvent, Utrecht, inv.nr. RMCC b326 t/m RMCC b1088

Van ons allemaal sinds 2021

Deze monumentale Napolitaanse kerststal kan met recht een spektakelstuk worden genoemd. Het ensemble bestaat uit bijna 700 figuren, waarvan de oudste uit de 18de eeuw stammen. Naast de traditionele stal met Christus in de kribbe, bevat een presepe taferelen uit het dagelijks leven in Napels, zoals marktscènes. Vrijwel elke figuur is voorzien van een zorgvuldig gemodelleerde kop en een fraai gedetailleerd kostuum. Daarom waren zulke presepi alleen weggelegd voor de Napolitaanse elite.

Museum Catharijneconvent beschikte al over een kleine Napolitaanse kerststal, maar daarin ontbraken sleutelfiguren. Door de aankoop van dit omvangrijke ensemble, waarvan de artistieke kwaliteit uitzonderlijk hoog is, kan het museum voortaan een schitterende, complete presepe tonen. Utrecht is daarmee het enige museum in Nederland dat een monumentaal exemplaar van dit Napolitaanse fenomeen bezit. Soortgelijke barokke ensembles met honderden poppen en dieren, zijn slechts te vinden in enkele (grote) buitenlandse musea, waaronder het Victoria and Albert Museum in Londen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds Beeldhouwkunst) en het Mondriaan Fonds

Napolitaanse burger
Werelds theater met een christelijke boodschap

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2021, pp. 46-49