Noli me tangere, de ontmoeting van Christus en Maria Magdalena

ca. 1610-90 Peter Paul Rubens (atelier van) Rijksmuseum

Peter Paul Rubens (atelier van) (1577 - 1640)
ca. 1610-90
olieverf op doek
200 x 177,5 cm
Rijksmuseum
17de-eeuwse schilderkunst
1908
erven Jhr P.H. Six van Vromade, Amsterdam, 1908; Rijksmuseum, Amsterdam, inv. nr. SK-A-2336
Literatuur

Van ons allemaal sinds 1908

In de hof van Getsemane verscheen de herrezen Christus aan Maria Magdalena, zijn rouwende volgeling. Aanvankelijk hield ze hem voor een tuinman, maar daarna herkende ze haar leermeester en wierp zich aan zijn voeten. Christus gebood haar om hem niet aan te raken, 'noli me tangere' in het Latijn. Het was tijd voor zijn volgelingen om zijn aardse verschijning los te laten.

Dit grote schilderij bevond zich in de 19de eeuw in verschillende prominente Amsterdamse privéverzamelingen. Toch gaat het niet om een volledig eigenhandig werk van Rubens, maar om een (beschadigd) schilderij uit zijn atelier dat is meegelift op de reputatie van de meester. In 1908 werd het verworven door het Rijksmuseum toen de staat - gesteund door de Vereniging Rembrandt - in één koop 39 schilderijen aankocht van de familie Six. Het belangrijkste kunstwerk in deze groep was Vermeers Melkmeisje.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt