Klaag de tijd maar aan

1806-1812 Francisco de Goya Rijksmuseum

Francisco de Goya (1746 - 1828)
potlood, pen en penseel in grijs
26,3 x 18,5 cm
Rijksmuseum
Prenten en Tekeningen
1973
kunsthandel Adolphe Stein; Rijksprentenkabinet, inv.nr. RP-T-1973-9

Van ons allemaal sinds 1973

Deze oude vrouw is waarschijnlijk gevallen. Wrijft ze over haar hoofd omdat ze zich daar pijn heeft gedaan? Of is ze slechthorend en doet ze moeite om een geluid op te vangen? Klaag de tijd maar aan, schreef Goya onder de tekening, die aanvankelijk onderdeel was van een album. Daarin zaten ook tekeningen van een dansende oude vrouw die haar evenwicht dreigt te verliezen en van een man die van de trap valt. Allemaal zijn het virtuoos getekende verbeeldingen van menselijk geploeter, dat indringend afsteekt tegen de lege achtergrond.

Dit blad komt uit een van de acht albums met tekeningen die Goya maakte nadat hij blijvend doof was geworden door een ernstige ziekte. De tekeningen behoren tot zijn meest persoonlijke werk. Toen het Rijksprentenkabinet in 1973 de kans kreeg om dit blad aan te kopen, werd het daarbij geholpen door de Vereniging Rembrandt. Het was de derde keer in haar geschiedenis dat de Vereniging steun gaf voor een kunstwerk van Goya. In 1922 hielp zij bij de aankoop van het Portret van Don Ramón Satué door het Rijksmuseum en in 1953 bij de verwerving van twee proefdrukken uit de beroemde Caprichos-reeks door het Rijksprentenkabinet.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en de Stichting tot Bevordering van de Belangen van het Rijksmuseum