Opposites of White

Kröller-Müller Museum
Naoorlogse en Hedendaagse kunst, Glas
1950-nu
kunsthandel Hauser & Wirth, Zürich, 2014; Kröller-Müller Museum, Otterlo, inv.nr. KM 133.928

Van ons allemaal sinds 2014

Sinds de jaren 1990 maakt Roni Horn monumentale sculpturen van massief, gekleurd en ongekleurd glas, waarin ze speelt met gestolde kleur en de (on)grijpbaarheid van het reflecterende licht. Opposites of White bestaat uit twee 2000 kilo zware massieve vormen, die gedurende 24 uur in een mal zijn gegoten en in vier maanden uiterst langzaam zijn afgekoeld. De ruwe zijkanten laten de textuur van de mal zien, de bovenzijden zijn glad en glanzend, gedroogd aan de lucht. Hierdoor hebben de sculpturen een afwisselend messcherp vlak en een onpeilbare diepte, afhankelijk van de lichtomstandigheden.

Horns werk bouwt voort op de verworvenheden van de minimal art en de conceptuele kunst, maar heeft een poëtischer lading, vol associaties met de zichtbare werkelijkheid en met menselijke gemoedstoestanden. Het werk van Horn is tot nu toe in Nederland alleen verzameld door museum De Pont in Tilburg, dat niet beschikt over een dergelijke glassculptuur. Het verworven werk is ook een wezenlijke toevoeging aan de rijke verzameling sculptuur in de minimalistische traditie van het Kröller-Müller Museum.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds, haar Van Rijn Fonds, haar A. Quist-Rütter Fonds en haar P.H. Soeters Fonds voor 20ste-eeuwse Glaskunst), de BankGiro Loterij en het Mondriaan Fonds

Horn_Opposites of white
Eigenzinnig spel met de ambigue eigenschappen van glas

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2015, pp. 38-40