Paar bloemenpiramides

ca. 1690 (de topsegmenten: ca. 1700) Maker onbekend (Delft)

Bloemenpiramides Kunstmuseum Den Haag iets minder klein
Kunstenaar
Maker onbekend (Delft)
Datering
ca. 1690 (de topsegmenten: ca. 1700)
Techniek
Tinglazuuraardewerk (de topsegmenten: porselein)
Afmetingen
H ca. 153 cm
Museum
Kunstmuseum Den Haag
Verzamelgebied
Keramiek
Periode
1600-1700
Gesteund in
2019
Herkomst
Veiling collectie De Ribes, Parijs (Sotheby's), 11 december 2019, nr. 24; Kunstmuseum Den Haag, objectnr. 1060704

Deze majestueuze bloemenvazen waren voorbehouden aan de allerrijkste liefhebbers van Delfts aardewerk. Ze waren peperduur in aanschaf en om de 36 tuiten (per vaas) te kunnen vullen, was een vorstelijke tuin nodig. Zulke weelderige boeketten, vol exotische bloemen, vond je aan het hof van koning-stadhouder Willem III en zijn vrouw Mary Stuart. Opgestapeld vormen de negen losse elementen (met elk vier tuiten) bovendien een klassiek machtssymbool, de obelisk. Een andere inspiratiebron was de geheel uit porselein opgetrokken pagode in Nanjing, waarvan in het 17de-eeuwse Nederland prenten en beschrijvingen circuleerden. Helemaal gevuld met bloemen, leek de vaas nog meer op de pagode, waar aan elk van de negen pagodedaken een aantal bellen hing.

Waarom gesteund

Bloemenpiramides van deze kwaliteit en grootte zijn altijd zeldzaam geweest. Ze behoren tot de absolute top van Delfts 17de-eeuws aardewerk, dat slechts een paar ateliers konden maken. Het aantal bloemenpiramides werd bovendien nog kleiner door de kwetsbaarheid van het materiaal. Lange tijd waren er nog maar drie paren bekend. In 2004 hielp de Vereniging Rembrandt het Rijksmuseum een van die paren te verwerven. Op een veiling in Parijs dook eind vorig jaar onverwachts een vierde paar op. Door bliksemsnel handelen en een ruimhartige bijdrage van de Vereniging Rembrandt slaagde Kunstmuseum Den Haag erin dit wonder van Dutch Design te bemachtigen en zo zijn collectie Delfts aardewerk de bekroning te geven die zij verdient.

Met dank aan

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Nationaal Fonds Kunstbezit, haar Van Rijn Fonds en de Stichting Van Rees-Klatte), het Mondriaan Fonds, het Fonds Kunstmuseum en de BankGiro Loterij

Vragen

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!