Panatheneïsche amfoor

Oudheid en Archeologie, Keramiek
Voor 1300
1934
Collectie Dr C.W. Lunsingh Scheurleer, Den Haag, 1934; Allard Pierson Museum, Amsterdam, inv.nr. 01897

Beschrijving

Griekse panatheneïsche prijsamfoor. Afgebeeld is Athena met schild (been-embleem, wit) en speer tussen zuilen met haan; opschrift TON ATHENETHEN ATHLON en 4 naakte hardlopers naar rechts, dubbele palmetten op hals.

Deze Griekse kruik, een voorloper van de moderne sporttrofee, is afkomstig uit de archeologische collectie van de Haagse bankier Constant W. Lunsingh Scheurleer, die in 1932 wegens faillissement moest worden verkocht. Het Kunstmuseum Den Haag wilde deze verzameling toen overnemen, maar kreeg het geld niet bij elkaar. Ook de Vereniging wilde deze keer niets geven. Toen de Universiteit van Amsterdam zich vervolgens meldde, herzag zij haar eerdere besluit. Zo kreeg Amsterdam, dankzij een kleine bijdrage van de Vereniging, het Allard Pierson Museum – het op een na grootste museum voor klassieke oudheden in Nederland.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt