Portret van een man, mogelijk een geestelijke

ca. 1657-60 Frans Hals Rijksmuseum

Frans Hals (1582/1583 - 1666)
ca. 1657-60
olieverf op paneel
37 x 29,8 cm
Rijksmuseum
17de-eeuwse schilderkunst
1916
collectie J.B. Luyckx, 1916; Rijksmuseum, Amsterdam, inv.nr. SK-A-2859

Van ons allemaal sinds 1916

De naam van de afgebeelde man is niet meer bekend, maar levensecht is hij nog steeds. Frans Hals blonk uit in het schilderen van zulke krachtige portretten. Heel geslaagd is hier de 'levendige blik der oogen' zoals de kunsthistoricus Wilhelm Martin het in 1916 beschreef. Martin prees ook de geraffineerde wijze waarop Hals het gezicht heeft geschilderd, met 'tikjes rood' die de 'ooren en lippen kracht bijzetten'. Het hoofddeksel van de geportretteerde doet vermoeden dat we te maken hebben met een geestelijke, maar zeker is dat niet, omdat zo'n kalotje niet uitsluitend door predikanten werd gedragen.

Dit portretje werd aan het begin van de 20ste eeuw ontdekt achter een kalender die op een onbekend moment op het paneel was geplakt. Het voorval is een aanwijzing voor de geringe waardering die Frans Hals en zijn kunst lange tijd genoten. Daarvan was gelukkig geen sprake meer toen het portret door de eigenaar werd getoond aan de directeur van het Rijksmuseum. Hoewel het museum op dat moment niet de benodigde fondsen had, kwam de aankoop toch tot stand dankzij hulp van de Vereniging Rembrandt en van de bereidwillige eigenaar, die genoegen nam met gespreide betaling in jaarlijkse termijnen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt