Portret van een onbekende vrouw

1635 Judith Leyster Frans Hals Museum

Judith Leyster (1609 - 1660)
olieverf op paneel
Frans Hals Museum
17de-eeuwse schilderkunst
kunsthandel S. Nijstad, Den Haag, 1965; Frans Hals Museum, Haarlem, inv.nr. OS-65-8

Van ons allemaal sinds 1965

Dit portret van een zittende vrouw is een van de weinige voorbeelden van Judith Leyster als portretschilderes. De naam van de afgebeelde vrouw is niet bekend. Haar ingetogen kleding en het boek in haar hand – gezien de kostbare uitvoering vrijwel zeker een religieus boek, mogelijk het Nieuwe Testament – suggereren dat ze tot een strenge geloofsgemeenschap behoorde. De brede penseelstreek en de compositie doen denken aan portretten die Frans Hals rond deze tijd schilderde, dus het verbaast niet dat dit werk ooit aan hem was toegeschreven. Dankzij de vondst van het monogram JL* 1635 op de armleuning staat vast dat Leyster de maker is.

Hoewel het Frans Hals Museum dankzij een bruikleen van het Rijksmuseum met De vrolijke drinker al vanaf 1960 werk van de Haarlemse schilderes Judith Leyster kon tonen, bleef het verlangen bestaan een schilderij van haar aan de verzameling toe te voegen. In 1965 deed die gelegenheid zich voor. De Vereniging Rembrandt hielp het museum dit werk aan te kopen. Wat meegespeeld zal hebben, is dat dit als portret een welkome aanvulling was op de genreschilderijen van Leyster in de collecties van het Rijksmuseum en het Mauritshuis.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt