Portret van Jakob Omphalius

ca. 1538-39 Bartholomäus Bruyn I Mauritshuis

Bartholomäus Bruyn I (1493 - 1555)
ca. 1538-39
olieverf op paneel
31 x 21,5 cm
Mauritshuis
Middeleeuwen en Renaissance
kunsthandel De Jonckheere, Genève; Mauritshuis, Den Haag, inv.nr. 1225

Van ons allemaal sinds 2020

Ter gelegenheid van hun verloving lieten de Keulse jurist Jakob Omphalius en zijn verloofde Elisabeth Bellinghausen zich vereeuwigen op een 'portret-tweeluik'. Ieder op een eigen paneel, dat via een scharnierende lijst aan de ander verbonden is. Nadat zij 125 jaar geleden op een veiling gescheiden werden, is het portret van Jakob nu permanent herenigd met dat van Elisabeth. De compositie, waarin de figuren naar elkaar zijn toegewend, is daardoor weer compleet. Ook het takje bitterzoet dat Elisabeth als teken van liefde draagt, krijgt zo opnieuw betekenis, net als de brief in Jakobs hand. De portretten zijn kenmerkend voor het werk van de succesvolle portrettist Bartholomäus Bruyn, die uitblonk in de realistische weergave van kostbare stoffen.

Het Mauritshuis wist sinds 2000 van het bestaan van dit paneel en het verband met het portret van Elisabeth Bellinghausen. Dat schilderij kwam in 1912 via de verzamelaar Cornelis Hoogendijk in bezit van het Rijksmuseum, maar is al vanaf 1951 als langdurig bruikleen in het Mauritshuis. Toen het portret van Jakob onlangs op de markt verscheen, besloot het Mauritshuis tot aankoop om zo het tweeluik weer te completeren.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Schorer Romeijn Grothe Fonds en haar Themafonds Middeleeuwen en Renaissance), de BankGiro Loterij en een particulier

Bruyn de oude detail op wit
Honderd jaar eenzaamheid

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, zomer 2020, pp. 34-36