Portret van Sir Norton Knatchbull

1667 Samuel van Hoogstraten Dordrechts Museum

Samuel van Hoogstraten (1627 - 1678)
olieverf op doek
208,5 x 131,5 cm
Dordrechts Museum
17de-eeuwse schilderkunst
kunsthandel Johnny van Haeften, Londen, 2021; Dordrechts Museum, inv.nr. DM/021/1451

Van ons allemaal sinds 2021

Samuel van Hoogstraten schilderde dit indrukwekkende portret in Engeland. De politicus en geleerde Sir Norton Knatchbull is levensgroot en ten voeten uit geschilderd in een pose die we kennen van het jachtportret van de Engelse koning Charles I door de Zuid-Nederlandse schilder Anthony van Dyck. Die verwijzing was vast geen toeval, want Van Hoogstraten droomde van vorstelijke opdrachten, omdat die hem naar zijn overtuiging eeuwige roem zouden brengen. Van Dyck was daarin succesvoller dan hij, want hoewel Knatchbull en andere opdrachtgevers aristocraten waren, hadden zij niet het vorstelijke niveau dat Van Hoogstraten in Engeland voor ogen had en daar ook nooit zou bereiken.

Het portret is een mooie aanvulling op de collectie Dordtse kunstenaars van het Dordrechts Museum. Bovendien is het onderdeel van het oeuvre dat Van Hoogstraten in Engeland maakte en waarvan het museum eerder ook met steun van de Vereniging Rembrandt een trompe-l’oeil stilleven verwierf. Van Hoogstraten werd vooral bekend met dat soort bedriegertjes en met zijn kunsttheorieën, maar voor het Nederlandse openbaar kunstbezit is hij ook interessant als representant van de 17de-eeuwse kunstenaars die hun geluk in het buitenland beproefden.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Willem en Mary Reus-de Lange Fonds en haar VriendenLoterij Aankoopfonds), het Mondriaan Fonds en de Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum

Van Hoogstraten Portret van Sir Norton Knatchbull zonder lijst verkleind
Samuel van Hoogstraten: een Hollandse expat