Portretten van Willem Reyersz de Langue en Maria Jorisdr Pijnaecker

1626 Willem van der Vliet Museum Prinsenhof Delft

Willem van der Vliet (ca. 1584 - 1642)
olieverf op paneel
beide 113,2 x 87,5 cm
Museum Prinsenhof Delft
17de-eeuwse schilderkunst
kunsthandel Johhny van Haeften, Londen, 2009; Museum Prinsenhof Delft, inv.nr. PDS 318-19

Van ons allemaal sinds 2009

De portretten van Willem Reyersz de Langue en zijn vrouw Maria Jorisdr Pijnaecker zijn geschilderd in een periode dat de Delftse portretkunst floreerde. Dit had alles te maken met de aanwezigheid van het portretatelier van Michiel van Mierevelt, de meest succesvolle Hollandse portrettist van dat moment. Willem van der Vliet, de maker van deze portretten, was zijn leerling. In tegenstelling tot Van Mierevelt gaf Van der Vliet zijn zitters vrijwel altijd een vriendelijk voorkomen, waardoor de personen dichter bij de beschouwer lijken te staan.

Portretten van Willem van der Vliet zijn zeldzaam en verschijnen nog maar zelden op de markt. Deze schilderijen zijn zowel vanuit kunsthistorisch als cultuurhistorisch perspectief zeer waardevol. Het zijn niet alleen uitstekende voorbeelden van de Delftse portretkunst uit de eerste helft van de 17de eeuw, maar het afgebeelde echtpaar was ook invloedrijk in het artistieke milieu in Delft. De Langue was een succesvol notaris die onder zijn cliënten Johannes Vermeer rekende.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, de Mondriaan Stichting, het SNS REAAL Fonds en het VSBfonds