Prins Maurits op zijn doodsbed

1625 (in of na) Adriaen van de Venne Rijksprentenkabinet, Rijksmuseum

Adriaen van de Venne (ca. 1589 - 1662)
1625 (in of na)
olieverf op bruin papier
7,1 x 10,3 cm
Rijksprentenkabinet, Rijksmuseum
Prenten en Tekeningen
veiling collectie Jacob de Vos, Amsterdam, 22-24 mei 1883, nr. 567; Rijksprentenkabinet, Amsterdam, 1888

Van ons allemaal sinds 1888

Toen dit blad werd geveild in 1883, dacht men dat het ging om een doodsportret van Willem de Zwijger. De afgebeelde man is diens zoon, prins Maurits, die op 23 april 1625 overleed in Den Haag. Er waren geruchten dat Maurits was vergiftigd, maar daarvoor werd nooit bewijs gevonden. Gedurende twee dagen lag de prins opgebaard op een praalbed, zodat belangstellenden afscheid van hem konden nemen. Een van hen was de kunstenaar Adriaen van de Venne, die de gebeurtenis later vastlegde in een prent. Ook maakte hij meerdere schilderijtjes van de dode prins, waaronder dit werk op bruin papier.

Dit blad maakte ooit deel uit van de befaamde collectie van Jacob de Vos. Toen die verzameling in 1883 werd geveild, besloten leden van het Amsterdamse kunstgezelschap Arte et Amicitia geld in te zamelen om in ieder geval een deel van de collectie voor Nederland te behouden. Met de regering werd de afspraak gemaakt dat de voor het Rijksprentenkabinet meest gewenste bladen zouden worden aangekocht, om ze later zonder winst aan de overheid door te verkopen. Deze constructie leidde tot de oprichting van de Vereniging Rembrandt.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt