Mae West Lips Sofa

1938 Salvador Dalí Museum Boijmans Van Beuningen

Dali Mae West Lips Sofa
Salvador Dalí (1904 - 1989)
1938
Hout, rode en roze wollen flanel, katoen, geelkoperen klinknagels
H 92 cm
Museum Boijmans Van Beuningen
Moderne kunst (ca. 1880-1950), Toegepaste kunst en Design
1880-1950
Veiling, Londen (Christie's), 8 oktober 2003, nr. 64; Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, inv.nr. V 2280

Museum Boijmans Van Beuningen bezit een omvangrijke collectie surrealistische werken van wereldfaam. Met de aankopen in 1977 en 1979 van 12 werken uit de collectie van de excentrieke mecenas Edward James (1907-1984), waaronder zes sleutelstukken van Salvador Dalí en het enigmatische La reproduction interdite van René Margritte, werd het surrealisme een van de belangrijkste pijlers van het museum. Eind 2003 werd een ander hoogtepunt uit de collectie van Edward James te koop aangeboden: de Mae West Lips Sofa, een van de banken die Salvador Dalí omstreeks 1938 ontwierp. Het was een unieke kans want dit exemplaar bleek het enige vroeg geproduceerde stuk dat ooit nog in de handel zou komen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Dura Kunstfonds) en de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen

Zie je een fout? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

20210305 Rembrandt Maud 107 WEB verkleind

Mijn Rembrandt

Heb jij een favoriet kunstwerk, waar je niet op uitgekeken raakt?

Wat is Mijn Rembrandt?