Mae West Lips Sofa

1938 Salvador Dalí

Dali Mae West Lips Sofa
Salvador Dalí (1904 - 1989)
1938
Hout, rode en roze wollen flanel, katoen, geelkoperen klinknagels
H 92 cm
Museum Boijmans Van Beuningen
Moderne kunst (ca. 1880-1950), Toegepaste kunst en Design
1880-1950
Veiling, Londen (Christie's), 8 oktober 2003, nr. 64; Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, inv.nr. V 2280

Museum Boijmans Van Beuningen bezit een omvangrijke collectie surrealistische werken van wereldfaam. Met de aankopen in 1977 en 1979van 12 werken uit de collectie van de excentrieke mecenas Edward James(1907-1984), waaronder zes sleutelstukken van Salvador Dalí en hetenigmatische La reproduction interditevan René Margritte, werd het surrealisme een van de belangrijkste pijlers van het museum. Eind 2003 werdeen ander hoogtepunt uit de collectie van Edward James te koop aangeboden: de Mae West Lips Sofa, een van de banken die Salvador Dalíomstreeks 1938 ontwierp. Het was een unieke kans want dit exemplaarbleek het enige vroeg geproduceerde stuk dat ooit nog in de handelzou komen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Dura Kunstfonds) en de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!