Rijk geklede dame

1510 Jan van Steffeswert Bonnefanten

Van Steffeswert Rijk geklede dame foto Peter Cox
© Peter Cox
Jan van Steffeswert (ca. 1460 - ca. 1530)
buxushout
H 18,2 cm
Bonnefanten
Middeleeuwen en Renaissance, Beeldhouwkunst
kunsthandel Blumka Gallery, New York, 2020; Bonnefanten, Maastricht, inv.nr. 1006504

Van ons allemaal sinds 2020

Dit verfijnde beeldje in buxushout, met een niet-eigenhandig monogram van Albrecht Dürer op de voet, werd in 2020 op kunstbeurs TEFAF Maastricht aangeboden als een werk van een anonieme Duitse kunstenaar uit de vroege 17de eeuw. Op basis van stilistische overeenkomsten met enkele andere werken door Jan van Steffeswert schreef het Bonnefanten het toe aan deze Maastrichtse beeldsnijder. Deze toeschrijving lijkt te worden bevestigd door de signatuur IAN die na het verwijderen van stof en aanslag tevoorschijn kwam op een boord van het gewaad.

Het Bonnefanten bezit een sterke collectie Maaslandse beeldhouwkunst en de grootste verzameling werken van de Maastrichtse beeldsnijder Jan van Steffeswert. Een van de topstukken uit deze verzameling, een knielende Maria Magdalena, is in 2002 met steun van de Vereniging Rembrandt aangekocht. Toen op de TEFAF van 2020 de Rijk geklede vrouw opdook, besloot de Vereniging de spoedaanvraag van het Bonnefanten te honoreren. In NRC van 1 oktober 2022 is een artikel gepubliceerd met een reconstructie van deze aankoop. Dit artikel bevat aanvullende informatie over de herkomstgeschiedenis van dit beeldje. Deze informatie was de Vereniging Rembrandt niet bekend ten tijde van de steunverlening. Het spreekt voor zich dat de Vereniging Rembrandt aanvullend onderzoek volledig ondersteunt. In het NRC-artikel worden tevens vraagtekens gezet bij de datering van 1510. Inmiddels is uit koolstofdateringsonderzoek gebleken dat die datering heel plausibel is.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds Beeldhouwkunst en haar Schoufour-Martin Fonds) en de BankGiro Loterij