Rijk geklede vrouw

1510 Jan van Steffeswert

Van Steffeswert Rijk geklede dame foto Peter Cox
Jan van Steffeswert (ca. 1460 - ca. 1530)
Buxushout
H 18,2 cm
Bonnefanten
Middeleeuwen en Renaissance, Beeldhouwkunst
Kunsthandel Blumka Gallery, New York, 2020; Bonnefanten, Maastricht, inv.nr. 1006504

Dit verfijnde beeldje in buxushout, met een niet-eigenhandig monogram van Albrecht Dürer op de sokkel, werd op TEFAF 2020 aangeboden als een werk van een anonieme Duitse kunstenaar uit de vroege 17de eeuw. Oud-conservator van het Bonnefanten Peter te Poel herkende echter onmiddellijk de hand van de Maastrichtse beeldsnijder Jan van Steffeswert. Nader onderzoek bevestigde zijn gelijk: in de gedecoreerde rand van het gewaad van de vrouw werd de signatuur van Van Steffeswert, IAN, gevonden. Of de rijk geklede vrouw een seculiere of religieuze betekenis heeft, is onduidelijk omdat een attribuut ontbreekt.

De ontdekking van de signatuur maakt deze aankoop tot een voltreffer die zijn weerga niet kent.

Stijn Huijts, directeur Bonnefanten

Het Bonnefanten bezit een sterke collectie Maaslandse beeldhouwkunst en met dertien – nu veertien – beelden de grootste verzameling werken van de Maastrichtse kunstenaar Jan van Steffeswert. Dit gesigneerde en gedateerde topstuk in buxushout is een belangrijke versterking van deze deelverzameling. De aankoop van dit werk is in lijn met eerdere aankopen door het museum, waaronder een beeld van een knielende Maria Magdalena van dezelfde maker, dat in 2002 met steun van de Vereniging Rembrandt is aangekocht.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds Beeldhouwkunst en haar Schoufour-Martin Fonds) en de BankGiro Loterij

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!