Satire op de tulpengekte

ca. 1640 Jan Breughel II Frans Hals Museum

Jan Breughel II (1601 - 1678)
ca. 1640
olieverf op paneel
31 x 49 cm
Frans Hals Museum
17de-eeuwse schilderkunst
1975
particuliere collectie, Aerdenhout, 1975; Frans Hals Museum, Haarlem, inv.nr. OS 75-699

Van ons allemaal sinds 1975

De handel in kostbare tulpen heeft de hoofden van deze apen op hol gebracht. Er wordt niet alleen gehandeld, maar ook gehuild en gevochten. De boodschap is duidelijk: van deze gretigheid kan niets goeds komen. Het kwaad is zelfs al geschied. Kijk maar naar de aap uiterst rechts, die over een berg afgesneden tulpen plast. Met die geestige metafoor verwijst de kunstenaar waarschijnlijk naar het instorten van de windhandel, waarmee in 1637 de Hollandse 'tulpenmanie' eindigde. Kort ervoor waren de prijzen voor de duurste tulpen vergelijkbaar met die van een grachtenpand in Amsterdam.

Onder de speculanten op de tulpenmarkt waren veel Haarlemmers. Dat maakte dit fraaie paneeltje een zeer aantrekkelijke aanwinst voor het Frans Hals Museum, dat in 1973 ook al gesteund was bij de aankoop van een zogeheten Tulpenboek. Met deze Vlaamse dierensatire kon het museum voortaan een nieuw, internationaal facet toevoegen aan het opzienbarende verhaal over de Hollandse tulpenmanie, dat destijds al (ver) over de landsgrenzen bekend was.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!