Schoorsteenset

Kasteel-Museum Sypesteyn
Toegepaste kunst en Design , Keramiek
Particuliere collectie, 2018; Kasteel-Museum Sypesteyn, inv. nr. 9196

De drie vazen uit de Loosdrechtse porseleinfabriek van omstreeks 1782 zijn zowel aan de voor- als aan de achterzijde fraai gedecoreerd met landelijke taferelen en voorzien van decoraties in reliëf en goud. Aangenomen wordt dat ze waren bestemd om voor een spiegel op een schoorsteenmantel te staan, zodat ook de achterzijde goed kon worden gezien. Het is verleidelijk te denken dat zij identiek zijn aan de drie Loosdrechtse ‘antiecque’ vazen op een schoorsteenmantel, die worden genoemd in de boedelbeschrijving van Eva de Mol-van Eibergen, schoonzuster en geldschietster van de oprichter van de porseleinfabriek. De beschrijving ‘antiecque’ duidt op de neoklassieke vorm, die paradoxaal genoeg destijds heel vernieuwend was.

Het bestuur van de Vereniging Rembrandt steunde deze aankoop voor Kasteel-Museum Sypesteyn vanwege de hoge kwaliteit en de zeldzaamheid: er zijn weinig dergelijke complete en fraai beschilderde schoorsteensets bewaard. De set laat zien hoe ds. De Mol met zijn porselein op hoog niveau internationaal trachtte te concurreren. Verwerving is dan ook niet alleen interessant voor de Loosdrechtse/Nederlandse context, maar de schoorsteenset is ook een uitstekend voorbeeld van de Europese verwevenheid inzake de internationale marketing van luxe porselein, de competitie onderling en de gevoeligheid voor modieuze trends.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds), de Stichting Hollands Porselein en de Vrienden van Sypesteyn

Als Kunst Je Lief Is Header 1920X1080
Uitgelicht

Bezoek meer dan 40 musea in een dag tijdens de tentoonstelling 'Als kunst je lief is'