D'red Dwarf, B'lack hole

2010 Jim Shaw Museum Boijmans Van Beuningen

Jim Shaw (1952)
Acryl op neteldoek, kunststof en piepschuim
505 x 1482 cm
Museum Boijmans Van Beuningen
Naoorlogse en Hedendaagse kunst
1950-nu
Kunsthandel Simon Lee Gallery, Londen, 2013; Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, inv.nr. MK 3744

Beschrijving

Sinds 2004 gebruikt de Amerikaanse kunstenaar Jim Shaw (1952) oude theaterdoeken als ondergrond voor zijn schilderijen. In dit installatiewerk heeft hij aan het bestaande landschap op het doek onder meer een piramide met het alziend oog, een octopus en woekerende banyanbomen toegevoegd. Het zijn symbolen van het Oïsme, de door Shaw zelf bedachte religie die sinds de jaren '90 een belangrijke basis voor zijn werk vormt.

Shaw is geïnteresseerd in de manier waarop wij voortdurend bewegen tussen parallelle werelden: de alledaagse, die van reclame en televisie, dromen of de realiteit van een religie. Inspiratie voor zijn beeldtaal vormen het surrealisme en pop art, maar evengoed de beelden van reclame en televisie.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds) en de BankGiro Loterij

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!