Slapende Clovis

1884 Paul Gauguin Van Gogh Museum

Paul Gauguin (1848 - 1903)
olieverf op doek
46 x 55,5 cm
Van Gogh Museum
Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
erven Samuel Josefowitz; Van Gogh Museum, Amsterdam, inv.nr. s0554S2024a

Van ons allemaal sinds 2024

Waarschijnlijk maakte Gauguin dit schilderij in de zomer van 1884, toen hij in Rouen verbleef met twee van zijn kinderen. Het is de vijfjarige Clovis die hier slapend is afgebeeld, met zijn linkerhand tegen een grote houten pul. Naast Clovis ligt een raadselachtig object, mogelijk een pop. De gesloten ogen van Clovis en de ongebruikelijke voorwerpen om hem heen, zetten onze fantasie aan het werk. Het is alsof de krullerige ornamenten in de achtergrond onderdeel zijn van de droom van Clovis, waarin ook de pop en de pul een rol spelen.

Paul Gauguin en Vincent van Gogh ontmoetten elkaar in november 1887 in Parijs, waarna een hechte, complexe vriendschap ontstond. Het Van Gogh Museum beschikt over meerdere kunstwerken van Gauguin, die op verschillende manieren van de vriendschap tussen Gauguin en Van Gogh getuigen. Zoals het schilderij van Vincent die zonnebloemen schildert, en het landschap Aan de oever van de rivier, Martinique, dat Vincent ruilde tegen twee zonnebloem-schilderijen. Met de aankoop van Slapende Clovis kan het museum voortaan beter vertellen over Gauguins leven en werk voor zijn ontmoeting met Van Gogh, waardoor het museum een completer beeld van de kunstenaar kan schetsen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Dorodarte Kunst Fonds en de jaarlijkse bijdrage van het Cultuurfonds), de VriendenLoterij en de leden van de Yellow House Circle