Stilleven met aardappels

1886 Vincent van Gogh Museum Boijmans Van Beuningen

Vincent van Gogh (1853 - 1890)
olieverf op doek
47 x 57 cm
Museum Boijmans Van Beuningen
19de-eeuwse schilderkunst
1880-1950
particulier bezit; Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, inv.nr. 4343 MK

Van ons allemaal sinds 2024

Van Gogh schilderde dit stilleven in Parijs. Het onderwerp doet denken aan kunstwerken die hij eerder in Brabant maakte, waarvan De aardappeleters het beroemdste voorbeeld is. Toch zijn zowel het schilderdoek als de afgebeelde steelpan (een casserole Parisienne) van Franse makelij. Ook de levendige verfstreken waarmee de aardappels zijn omgeven, getuigen van de invloed van Franse kunstenaars als Claude Monet en Camille Pissarro. De golvende achtergrond vormt een fraai contrast met de knoestige aardappels, die goed passen bij Van Goghs wens om aardappels zo te schilderen 'dat het bonken worden die zwaarte hebben en stevig zijn, die men voelen zou als men er mede gegooid werd.'

Museum Boijmans Van Beuningen is het eerste Nederlandse museum dat een schilderij van Vincent van Gogh verwierf: De populierenlaan bij Nuenen (aangekocht in 1903 met de financiële hulp van 26 particulieren). Dat schilderij werd door Van Gogh in Brabant geschilderd, maar waarschijnlijk pas in Parijs voltooid. Het Stilleven met aardappels markeert een volgende fase in de Franse periode, waarin het schilderij in Parijs is gemaakt, maar het onderwerp herinnert aan de Brabantse tijd. Als schakelstuk heeft dit stilleven een belangrijke plek in het ensemble Van Gogh-schilderijen dat Museum Boijmans Van Beuningen bezit.

Aangekocht met steun van Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Dura Kunstfonds, haar Gisbert van Laack Fonds, haar Themafonds 19de-eeuwse schilderkunst en de jaarlijkse bijdrage van het Cultuurfonds), het Museaal Aankoopfonds, het Mondriaan Fonds, de Kring Van Eyck, de Stichting Boijmans Van Beuningen, de Boijmans Business Club en Boijmans Corporate Members, de VriendenLoterij, Bruynzeel, diverse particuliere schenkers en gelden uit de nalatenschap van mevrouw N.C. Van Riemsdijk-Borsje