Stilleven van een boeket in wording

1674 Dirck de Bray Mauritshuis

Dirck de Bray (1625/1645 - 1694)
olieverf op paneel
40,5 x 35,7 cm
Mauritshuis
17de-eeuwse schilderkunst
particuliere collectie, Wassenaar, 2010; Mauritshuis, Den Haag, inv.nr. 1166

Van ons allemaal sinds 2010

Dit bloemstilleven van Dirck de Bray is uniek in zijn soort. Gewoonlijk tonen 17de-eeuwse bloemstillevens boeketten die keurig zijn gearrangeerd in de vaas. De Bray koos echter voor een moment dat daaraan voorafgaat: de vaas is maar half gevuld, terwijl een deel van de bloemen nog op tafel ligt, klaar om in het boeket te worden gestoken. Hierdoor heeft het schilderij iets van een momentopname, alsof degene die de bloemen schikte even weggelopen is, waarna de kunstenaar de gelegenheid gegrepen heeft om het tafereel vast te leggen. Toch is ook De Bray’s werk zorgvuldig doordacht, zoals blijkt uit het geraffineerde licht-donkercontrast, de delicate compositie en nauwkeurig geschilderde insecten.

Het Mauritshuis bezit een uitstekende collectie 17de-eeuwse bloemstillevens waardoor het een goed overzicht kan tonen van de ontwikkeling binnen het genre in deze periode. Enkele schilders zijn echter buiten deze reguliere paden getreden en hebben afwijkende bloemstillevens gemaakt. Met deze nieuwe aanwinst kan het Mauritshuis zijn representatieve collectie bloemstukken uitbreiden en nu ook werk tonen van minder bekende of productieve kunstenaars die originele stillevens van hoge kwaliteit hebben gemaakt.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Stortenbeker Fonds), de BankGiro Loterij en een particulier

De Bray Bloemstilleven van een boeket in wording verkleind
Stilleven van een boeket in wording