Stilleven met vruchten en bloemen

1620-21 Balthasar van der Ast Rijksmuseum

Balthasar van der Ast (1593 - 1657)
olieverf op paneel
39,2 x 69,8 cm
Rijksmuseum
17de-eeuwse schilderkunst
1904
veiling, Amsterdam, 21 september 1904, lot 51; Rijksmuseum, Amsterdam, inv.nr. SK-A-2152

Van ons allemaal sinds 1904

Tussen de bloemen, vruchten en schelpen op dit kapitale stilleven krioelt het van de kleine dieren, waaronder vlinders, spinnen, sprinkhanen en zelfs een heremietkreeftje in zijn schelp. Een opvallend detail zijn de mieren die slepen met een dode vlieg. Ook de rups die van de tafelrand dreigt te vallen is een fraai motief dat de compositie extra dynamisch maakt. In de loop der tijd is het schilderij enigszins veranderd: door verkleuring van de rode lak heeft het tafelkleed niet meer de oorspronkelijke paarsroze kleur, die dit stilleven ongetwijfeld een nog kostbaarder aanblik gaf.

Dit stilleven heeft een bijzondere plek in het oeuvre van Balthasar van der Ast: het paneel is het vroegst bekende werk waarin de schilder het motief van een rijk opgetaste schaal combineert met een vaas gevuld met bloemen. Aan het begin van de 20ste eeuw bevond het schilderij zich in de kunstcollectie van de Haagse verzamelaar A.H.H. van den Burgh, die met zijn imposante collectie Delfts aardewerk (gelegateerd in 1904) de basis heeft gelegd voor de afdeling kunstnijverheid van het Kunstmuseum Den Haag.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt