Studie voor ‘Bleekveld te Zweeloo’

1882 Max Liebermann Drents Museum

Max Liebermann (1847 - 1935)
olieverf op papier op paneel
Drents Museum
Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
kunsthandel S. Kuhnke, Pähl-Ammersee, 2007; Drents Museum, Assen, inv.nr. P2007-0027

Van ons allemaal sinds 2007

Max Liebermann was een meester in het weergeven van zonlicht. Van Gogh bewonderde die 'plekjes licht en donker [...] waar menig oog op duizelt'. Hij kende deze studie niet, maar had via zijn broer gehoord van het schilderij waarvoor Liebermann deze olieverfschets maakte (nu in het Wallraf-Richartz-Museum, Keulen). Een jaar later bezocht Van Gogh het Drentse Zweeloo, maar liep de kunstenaar net mis. Wel bezocht hij deze boomgaard en maakte er een tekening.

In de 19de eeuw had Drenthe een grote aantrekkingskracht op Nederlandse kunstenaars als Anton Mauve en Vincent van Gogh. Ook de Duitse impressionist Max Liebermann vond er inspiratie. Het schilderij waarvoor hij deze studie maakte, is zelfs een van zijn bekendste werken. Met de aankoop van deze aantrekkelijke voorstudie, verwierf het Drents Museum een tastbaar bewijs van de band tussen de beroemde Liebermann en Drenthe.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt en de Stichting Vrienden van het Drents Museum