Studies van een ruiter en het hoofd van een paard

ca. 1617-21 Anthony van Dyck Rijksmuseum

Anthony van Dyck (1599 - 1641)
ca. 1617-21
pen en penseel in bruin, zwart krijt
26,3 x 16,4 cm
Rijksmuseum
Prenten en Tekeningen
veiling De Vos, Amsterdam, 22-24 mei 1883, nr. 153; Rijksprentenkabinet, Amsterdam, 1884, inv.nr. RP-T-1884-A-302

Van ons allemaal sinds 1884

Volgens de kunstenaarsbiograaf Félibien gaf Peter Paul Rubens zijn leerling Anthony van Dyck een bijzonder afscheidsgeschenk. Als blijk van hun vriendschap kreeg Van Dyck een van de mooiste paarden uit de stal van zijn meester. Dat Van Dyck een passie had voor paarden, lijkt te worden bevestigd door dit fraaie blad. Met grote vaardigheid heeft Van Dyck de dieren neergezet, met wapperende manen en wijd open ogen. Als geheugensteun schreef hij de kleuren erbij.

Deze tekening maakte ooit deel uit van de befaamde collectie van Jacob de Vos. Toen die verzameling in 1883 werd geveild, besloten leden van het Amsterdamse kunstgezelschap Arte et Amicitia geld in te zamelen om in ieder geval een deel van de collectie voor Nederland te behouden. Met de regering werd de afspraak gemaakt dat de voor het Rijksprentenkabinet meest gewenste bladen zouden worden aangekocht, om ze later zonder winst aan de overheid door te verkopen. Deze constructie leidde tot de oprichting van de Vereniging Rembrandt.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt