The Paintings (with Us in the Nature)

1971 Gilbert & George Kröller-Müller Museum

Gilbert & George (1943/1942)
1971
olieverf op doek
zes drieluiken van elk 230 x 680 cm en twee ingelijste en gesigneerde teksten
Kröller-Müller Museum
Naoorlogse en Hedendaagse kunst
1950-nu
aangekocht van de kunstenaars, Londen, 2010; Kröller-Müller Museum, Otterlo, inv.nr. KM131.609

Beschrijving

Deze serie van zes triptieken van het Londense kunstenaarsduo Gilbert & George lijkt op het eerste gezicht te gaan over het één zijn met de natuur, maar er is meer aan de hand. De onverschillige houdingen waarin de kunstenaars zichzelf in deze landschappen hebben weergegeven, in combinatie met hun formele, stedelijke outfit, maakt van deze serie een demonstratie van de leegheid die achter het idee van natuur als paradijs schuilgaat. De kunstenaars wilden hun verloren gevoelen herscheppen die ze beleefden in de zomer van 1970 in het Engelse landschap, maar terwijl ze hiermee bezig waren, beseften ze dat dit eigenlijk onmogelijk is.

'This is the most philosophical artwork we ever created and the Kröller-Müller Museum we believe is a philosophical museum.'

Gilbert & George

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds), de BankGiro Loterij, het Nationaal Aankoopfonds van het ministerie van OCW, de Mondriaan Stichting, het SNS Reaal Fonds en het VSBfonds

Gilbert and George_ With us in the nature