The Tomb of the Unknown Craftsman

2011-16 Grayson Perry Bonnefanten

Grayson Perry (1960)
2011-16
gietijzer, olieverf, glas, touw, hout en vuurstenen vuistbijl
H 305 cm
Bonnefanten
Naoorlogse en Hedendaagse kunst, Beeldhouwkunst
1950-nu
kunsthandel Victoria Miro Gallery, London, 2016; Bonnefanten, Maastricht, inv.nr. 1006050

Van ons allemaal sinds 2016

The Tomb of the Unknown Craftsman is tot stand gekomen in de aanloop naar de gelijknamige tentoonstelling die Grayson Perry maakte voor The British Museum in 2011. Perry bracht in deze tentoonstelling een dialoog op gang tussen objecten uit de museumcollectie en zijn eigen werk. Dit resulteerde in een presentatie waarin een centrale rol was weggelegd voor ambacht. Met dit werk heeft Perry een monument opgericht voor de onbekende ambachtsman in de vorm van een grafschip. Het schip is een ode aan kunst die gewaardeerd wordt om haar kwaliteit, zonder dat men weet wie de maker is. Met dit monument geeft Perry tegelijkertijd kritiek op de hedendaagse kunstwereld waarin de waarde en waardering van een werk juist sterk afhankelijk zijn van de naam van de kunstenaar.

Grayson Perry is een van de meest toonaangevende Britse kunstenaars van dit moment en zijn werk wordt over de hele wereld verzameld. Het Stedelijk Museum Amsterdam en het Bonnefanten in Maastricht bezitten vroege keramische werken van hem. Een groot monumentaal sculptuur zoals The Tomb of the Unknown Craftsman ontbrak nog in Nederland. Perry heeft zijn oeuvre de afgelopen jaren uitgebreid met uiteenlopende materialen en technieken, zoals wandtapijten, etsen en gietijzeren sculpturen. Steeds is er bij de vervaardiging van zijn werken een belangrijke rol weggelegd voor ambachtelijkheid. Het is juist deze ambachtelijkheid die verbindingen kan maken met ander werk in de collectie van het Bonnefanten.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds en haar Innorosa Fonds) en het Mondriaan Fonds

Perry
Grayson Perry's fascinerende scheepsgraf