The Tomb of the Unknown Craftsman

2011-16 Grayson Perry

The Tomb Of The Unknown Craftsman December
The Tomb Of The Unknown Craftsman December
Kunstenaar
Grayson Perry
Datering
2011-16
Techniek
Gietijzer, olieverf, glas, touw, hout en vuurstenen vuistbijl
Afmetingen
305 x 204 x 79 cm
Museum
Bonnefantenmuseum
Verzamelgebied
Naoorlogse en Hedendaagse kunst, Beeldhouwkunst
Periode
1950-nu
Gesteund in
2016
Herkomst
Kunsthandel Victoria Miro Gallery, London, 2016; Bonnefantenmuseum, Maastricht, inv. nr. 1006050

Het werk The Tomb of the Unknown Craftsman is tot stand gekomen in de aanloop naar de gelijknamige tentoonstelling die Grayson Perry (1960) maakte voor The British Museum in 2011. Perry bracht in deze tentoonstelling een dialoog op gang tussen objecten uit de museumcollectie en zijn eigen werk. Dit resulteerde in een presentatie waarin een centrale rol was weggelegd voor ambacht. Met The Tomb of the Unknown Craftsman heeft Perry een monument opgericht voor de onbekende ambachtsman in de vorm van een grafschip. Het schip is een ode aan kunst die gewaardeerd wordt om haar kwaliteit, zonder dat men weet wie de maker is. Met dit monument geeft Perry tegelijkertijd kritiek op de hedendaagse kunstwereld waarin de waarde en waardering van een werk juist sterk afhankelijk zijn van de naam van de kunstenaar.

‘Grayson Perry is een zeer tot de verbeelding sprekende kunstenaar die graag provoceert en mensen aan het denken zet.’


Patrick van Son, voorzitter aankoopcommissie Titus Cirkel

Waarom gesteund

Grayson Perry wordt gezien als één van de toonaangevende Britse kunstenaars van dit moment en zijn werk is over de hele wereld opgenomen in museumcollecties. Het Stedelijk Museum Amsterdam en het Bonnefantenmuseum in Maastricht bezitten vroege keramische werken van hem. Een groot monumentaal sculptuur zoals The Tomb of the Unknown Craftsman ontbrak nog in de Collectie Nederland. Perry heeft zijn oeuvre de afgelopen jaren uitgebreid met uiteenlopende materialen en technieken, zoals wandtapijten, etsen en gietijzeren sculpturen. Steeds is er bij de vervaardiging van zijn werken een belangrijke rol weggelegd voor ambachtelijkheid. Het is juist deze ambachtelijkheid die verbindingen kan maken met ander werk in de collectie van het Bonnefantenmuseum en met werk uit de Collectie Nederland.

Met dank aan

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds en haar Innorosa Fonds) en het Mondriaan Fonds

Bekijk het werk in context

Weiss Claire With X92
1 / 3

Claire with X92

Grayson Perry is een opvallende verschijning. Als tiener stak hij zich nog stiekem in de jurken van zijn stiefmoeder, tegenwoordig verschijnt hij volledig uitgedost in het openbaar in de rol van zijn vrouwelijke alter-ego Claire. In de loop van zijn succesvolle carrière heeft Perry als kunstenaar een even persoonlijke als eclectische beeldtaal ontwikkeld, waarin hij de kunstwereld met regelmaat op de hak neemt. Perry verkent op een vaak humoristische manier thema’s als religie, genderrollen en sociale ongelijkheid en weet zo de ontwikkelingen in de (Britse) samenleving treffend te verbeelden.

Rob Weiss, Claire with X92, 1999. Fotografische afdruk, 72,5 x 48,5 cm (met dank aan de kunstenaar en Victoria Miro, Londen; © Grayson Perry)

Fragment Pelgrimsteken
2 / 3

​Fragment van een pelgrimsteken met ridder

The Tomb of the Unknown Craftsman wordt geflankeerd door zijzwaarden in de vorm van een Sint-jacobsschelp en de masten zijn behangen met glazen flessen – van oudsher attributen van de pelgrim. De vormentaal van de overige decoraties op het schip doet sterk denken aan die van het middeleeuwse pelgrimsinsigne. Deze tinnen plaatjes werden door pelgrims meegenomen vanuit de verschillende plaatsen die zij op hun tocht bezochten. Ze werden op de kleding gedragen en boden de pelgrim bescherming tegen het kwaad. Tegelijkertijd dienden ze als souvenir.

Onbekende maker, Fragment van een pelgrimsteken met ridder, 15de eeuw. Tin, 3 x 3 cm. Amsterdam Museum

Perry But What Am I Supposed To Wear
3 / 3

But What Am I Supposed To Wear To The Surface Decoration Ball!

In 2003 nam Grayson Perry de Turner Prize in ontvangst met de woorden: ‘It’s about time a transvestite potter won the Turner Prize’. Niet zozeer zijn travestie, maar met name het ‘pottenbakken’ van Perry maakte hem in de ogen van velen tot een onwaarschijnlijke winnaar van deze prestigieuze kunstprijs. Keramiek lag tot op dat moment ver buiten het blikveld van de smaakmakers van de hedendaagse kunstwereld. Met hun klassieke vormen lijken de vazen op het eerste gezicht traditioneel, maar wie dichterbij komt ziet dat ze stuk voor stuk bedekt zijn met provocerende afbeeldingen, scherpe commentaren en humoristische teksten.

Grayson Perry, But What Am I Supposed To Wear To The Surface Decoration Ball!, 1988. Geglazuurd aardewerk, 40 x 22 x 22 cm. Design Museum Den Bosch

Rembrandt Zelfportret
LIDMAATSCHAP

Voor € 75 een echte Rembrandt? Word lid en verzamel mee!

Onze lidmaatschappen