Hoving trekpot
H 16 cm
Museum Stad Appingedam
Zilver
veiling, Hilversum (Van Spengen), 2 september 2020, nr. 1062; Museum Stad Appingedam, inv.nr. 06275

Van ons allemaal sinds 2020

In de 18de eeuw was thee voorbehouden aan de elite. De bezitter van deze fraaie trekpot zal er beslist mee gepronkt hebben, maar de pot is ook daadwerkelijk gebruikt. Dat is te zien aan het houten oor, dat het oorspronkelijke zilveren exemplaar vervangt. De zeer sterke thee die in deze trekpot werd gezet, was overigens niet geschikt om te drinken. Dat kon pas nadat een klein beetje thee, uitgeschonken in een kopje, was aangelengd met een plens kokend water uit een fraaie bouilloire.

'Het was voor mij de eerste keer dat ik een aanvraag indiende bij de Vereniging Rembrandt. Dat er zo actief werd meegedacht en dat de betrokkenheid zo groot was, vond ik hartverwarmend.’

Cynthia Heinen, directeur Museum Stad Appingedam

Zilver gemaakt in Appingedam, zogeheten 'Damster' zilver, is zeldzaam vanwege de relatief kleine productieschaal. Toen deze trekpot, gemaakt door de zilversmid Gerrit Hoving, werd aangeboden bij een veilinghuis in Hilversum, twijfelde Museum Stad Appingedam dan ook geen moment. In de collectie van het museum illustreert deze trekpot niet alleen de belangrijke stedelijke zilvertraditie, maar ook de theecultuur van de 'Damster' elite in de 18de en 19de eeuw.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Groninger Fonds en een particulier)

Spoedaanvraag uit Appingedam

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2021, pp. 42-43