Twee werken

1920-21 Jan Wiegers Groninger Museum

Jan Wiegers (1893 - 1959)
1920-21
olieverf en bijenwas op doek
79 x 49 cm (stilleven) & 67 x 79 cm (landschap)
Groninger Museum
Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
particuliere collectie, Zuid-Afrika; Groninger Museum, inv.nr. 2021.0130 & 2021.0131

Beschrijving

In 1920 verbleef Jan Wiegers voor een kuur in het Zwitserse dorpje Frauenkirch, net boven Davos, waar hij de Duitse expressionist Ernst Ludwig Kirchner ontmoette. Tussen de mannen ontstond een bijzondere vriendschap, die duidelijke sporen achterliet in de kunst van Wiegers. Deze twee schilderijen zijn in meerdere opzichten fraaie voorbeelden van die artistieke invloed. Frauenkirch doet sterk aan de schilderkunst van Kirchner denken en toont bovendien het uitzicht vanuit diens huis. Stilleven met sculpturen ontstond waarschijnlijk in Kirchners atelier: de afgebeelde sculpturen zijn namelijk van zijn hand.

De twee aangekochte werken vormen een belangrijke uitbreiding op de verzameling van het Groninger Museum. Jan Wiegers behoort tot de Groninger kunststroming De Ploeg, waarvan het museum al een indrukwekkende kern kunstwerken bezat. Toch kon de internationale context van De Ploeg niet optimaal worden belicht. Met deze twee schilderijen uit Wiegers' vroege periode, kan het museum voortaan uitstekend vertellen over de verbanden tussen De Ploeg en het Duitse expressionisme en Ernst Ludwig Kirchner in het bijzonder.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Groninger Fonds, haar E.A. en C.M. Alkema-Hilbrands Fonds en haar Ruze Fonds), de Stichting Beringer Hazewinkel en het Mondriaan Fonds

Wiegers Stilleven met sculpturen
Nieuwe impulsen voor De Ploeg