Viaggio dalla Terra alla Luna

1766-67 Filippo Morghen Museum Boijmans Van Beuningen

Filippo Morghen (1730 - na 1807)
ets
28 x 38 cm
Museum Boijmans Van Beuningen
Prenten en Tekeningen
kunsthandel, South Darmouth, Verenigde Staten; Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, 2023, inv.nrs. XXX

Van ons allemaal sinds 2023

Lang voordat de eerste mens voet zette op de maan, werd er al over gefantaseerd door kunstenaars. Het 'reisverslag' dat de Italiaanse etser Filippo Morghen rond 1766 in prent bracht, is daarvan een prachtig voorbeeld. Op de titelprent staat het vaartuig waarmee de reizigers zijn geland. De andere prenten gaan over de flora en fauna die ze op de maan aantreffen. Grillig gevormde bomen en stekelvarkens met een hoorn op hun snuit. Het maanvolk woont in pompoenen en verplaatst zich in zeilboten die voortbewegen dankzij een vogel of een blaasbalg.

Museum Boijmans Van Beuningen bezit een internationaal vermaarde collectie surrealistische kunst. Om de wortels van het surrealisme te kunnen tonen, verzamelt het museum ook fantasierijke prenten en schilderijen van oude meesters die je kunt beschouwen als voorlopers van Salvador Dalí en René Magritte. Dit sprookjesachtige maanavontuur past uitstekend in de museumcollectie, net als het in 2021 gesteunde prentenboek Les Songes Drolatiques de Pantagruel. De aankoop van deze prentreeks betekent tevens een primeur voor de Collectie Nederland, want geen enkel ander Nederlands museum bezit een set van Viaggo dalla Terra alla Luna.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds Prenten en Tekeningen) en de Stichting Lucas van Leyden

Morghen Viaggio 8
Reis naar de maan