Voorstelling uit het ‘Spaens Heydinnetje’

1641 Paulus Bor Centraal Museum

Paulus Bor (ca. 1601 - 1669)
olieverf op doek
123,5 x 147,8 cm
Centraal Museum
17de-eeuwse schilderkunst
1943
particuliere collectie, Brussel, 1943; Centraal Museum, Utrecht, inv.nr. 5499a

Van ons allemaal sinds 1943

'De waarzegster' heette dit schilderij, voordat het geidentificeerd werd als een scène uit het Spaens Heydinnetje van Jacob Cats. Dat toneelstuk verhaalt over het Madrileense meisje Preciosa, dat ontvoerd wordt door Maiobe, een rondtrekkende bohémien. Hier zien we ze jaren later: Maiobe leest de hand van Preciosa, die opgegroeid is tot een jonge vrouw. Het jongetje is Amor en zijn aanwezigheid is veelzeggend, want de rechter figuur is de aanbidder van Preciosa. Pas als deze edelman twee jaar met hen meereist, en net zo leeft als zij, wil Preciosa met hem trouwen.

Het kleine oeuvre van de Amersfoortse schilder Paulus Bor wordt gekenmerkt door ongebruikelijke thema's. Dat geldt ook voor deze scène uit het Spaens Heydinnetje. Het Centraal Museum had dit werk sinds 1927 in bruikleen van de verzamelaar J.J.M Chabot. In 1943 kon het schilderij met steun van de Vereniging Rembrandt worden aangekocht, samen met andere cruciale stukken uit de collectie Chabot, waaronder Granida en Daifilo van Gerard van Honthorst en Abraham Bloemaerts Rust op de vlucht naar Egypte.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt