Donald Judd (1928 - 1994)
1984
aluminium, ingebrand pigment
L 9 meter
Museum Boijmans Van Beuningen
Naoorlogse en Hedendaagse kunst
1950-nu
1987
kunsthandel P. Cooper, New York, 1987; Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, inv.nr. BEK 1632 A-Z

Van ons allemaal sinds 1987

In 1962 stopte Donald Judd met schilderen omdat hij daarmee niet kon bereiken wat hij wilde: een helder, eenduidig kunstwerk maken, waarvan de onderdelen afzonderlijk herkenbaar blijven, zonder dat ze elkaar verdringen. Daarom begon Judd te experimenteren met doosvormige sculpturen, die hij decennialang in allerlei varianten zou maken. Bij de kleurrijke exemplaren zoals Untitled (1984) streefde de kunstenaar naar een visueel effect waarin alle kleuren tegelijk aanwezig zijn: 'I didn’t want them to combine. I wanted a multiplicity all at once that I had not known before’.

De kunst van Donald Judd wordt gerekend tot de zogeheten Minimal Art, ook al hield de kunstenaar zelf niet van die term. In de collectie moderne kunst van Museum Boijmans Van Beuningen vormt Minimal Art een belangrijke pijler. Judd was daarin aanvankelijk niet optimaal vertegenwoordigd. Dat veranderde in 1987 met de aankoop van Untitled (1984) - op dat moment de grootste sculptuur in het oeuvre van Judd.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!