Untitled 1 (to Piet Mondrian through his preferred colors, red, yellow and blue) en Untitled 2 (to Piet Mondrian who lacked green)

1986 Dan Flavin Stedelijk Museum Amsterdam

Dan Flavin (1933 - 1996)
1986
Roze, geel, blauw, rood en daglicht tl-licht (Untitled 1); groen tl-licht (Untitled 2)
Diverse afmetingen
Stedelijk Museum Amsterdam
Naoorlogse en Hedendaagse kunst
1950-nu
Kunsthandel David Zwirner, New York, 2011; Stedelijk Museum Amsterdam, inv.nr. 2012.1.0082 (1-169)

Beschrijving

De Amerikaanse kunstenaar Dan Flavin (1933-1996) is in de jaren 1960 bekend geworden met zijn vernieuwende kunstwerken waarbij hij neonlicht als beeldend materiaal inzette. In 1986 werd hij uitgenodigd om een installatie te maken voor het centrale trappenhuis van het Stedelijk Museum Amsterdam. Hij maakte twee lichtinstallaties waarin hij een dialoog aangaat met de door hem zo bewonderde kunstenaar Piet Mondriaan (1872-1944).

Ondanks dat Flavin deze installaties specifiek voor de hal van het Stedelijk Museum vervaardigde, waren ze voor de aankoop ervan slechts twee keer te zien in het museum. Bovendien behoorden ze niet officieel tot de museumcollectie. Met deze aankoop kan het werk nu definitief onder hetzelfde dak bewonderd worden als de andere werken van Flavin in bezit van het museum en met kunstwerken van verschillende kunstenaars die een grote invloed op hem hadden, waaronder Mondriaan.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds), de BankGiro Loterij, het Mondriaan Fonds en de heer R.H. Defares

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Flavin Untitled