Untitled 1 (to Piet Mondrian through his preferred colors, red, yellow and blue); Untitled 2 (to Piet Mondrian who lacked green)

1986 Dan Flavin

Flavin Untitled
Dan Flavin
1986
Lichtinstallatie
Verschillende afmetingen
Stedelijk Museum Amsterdam
Naoorlogse en Hedendaagse kunst
1950-nu
Kunsthandel David Zwirner, New York, 2011; Stedelijk Museum Amsterdam, inv.nr. 2012.1.0082 (1-169)

De Amerikaanse kunstenaar Dan Flavin (1933-1996) is in de jaren '60 bekend geworden met zijn vernieuwende kunstwerken waarbij hij neonlicht als beeldend materiaal inzette. In 1986 werd hij uitgenodigd om een installatie te maken voor het centrale trappenhuis van het Stedelijk Museum. Hij maakte twee lichtinstallaties waarin hij een dialoog aangaat met de door hem zo bewonderde kunstenaar Piet Mondriaan (1872-1944). Ondanks dat Flavin de installaties specifiek voor de hal van het Stedelijk Museum vervaardigde, waren deze site-specific kunstwerken slechts twee keer te zien in het museum. Bovendien behoorden ze niet officieel tot de collectie van het Stedelijk. Met deze aankoop kan het werk nu definitief onder hetzelfde dak bewonderd worden als de andere werken van Flavin in bezit van het museum en met kunstwerken van verschillende kunstenaars die een grote invloed op hem hadden, waaronder Mondriaan. Wat deze aankoop extra bijzonder maakt is dat het om een van de weinige site-specific installaties van Flavin gaat die na zijn dood uitgevoerd mag worden. Een waardevolle toevoeging aan het werk van Flavin in de Collectie Nederland.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds), de BankGiro Loterij, het Mondriaan Fonds en de heer R.H. Defares

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Flavin Untitled
Lichtinstallatie

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, zomer 2012, pp. 35-37

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.