Isa Genzken (1948)
Stedelijk Museum Amsterdam
Naoorlogse en Hedendaagse kunst
1950-nu
kunsthandel Daniel Bucholz, Berlijn/Keulen, 2014; Stedelijk Museum Amsterdam, inv.nr. 2014.1.0464

Van ons allemaal sinds 2014

Begin jaren 1990 maakte de Duitse kunstenaar Isa Genzken een serie schilderijen onder de noemer MLR: More Light Research. Het werk Zwei Lampen toont een oplichtende skelet van lampen op een donkere achtergrond. In de schilderijen wordt verwezen naar het modernisme, enerzijds door de silhouetten van design klassiekers als uitgangspunt te nemen, anderzijds door in de spuittechniek een verbinding te leggen met het fotografische werk van Man Ray of Laszlo Moholy-Nagy. De vertaling van een driedimensionaal object naar een tweedimensionaal vlak vormt de conceptuele kern van dit werk.

Nederlandse musea hebben het internationale belang van Genzkens veelzijdige oeuvre al eerder opgemerkt. Haar werk, dat bestaat uit diverse technieken en materialen, is vertegenwoordigd in de verzamelingen van Museum Boijmans Van Beuningen, het Kröller-Müller Museum, het Van Abbemuseum, Kunstmuseum Den Haag en het Fries Museum. Zwei Lampen is echter het eerste tweedimensionale werk van Genzken in Nederland dat bovendien op doek bestaat – een uitzonderlijk materiaal in haar oeuvre. Het Stedelijk Museum Amsterdam wil graag de representatie van Genzkens werk in zijn collectie versterken en tegelijkertijd meer verbinding leggen met vooroorlogse werken uit de collectie en tussen de belangrijke deelcollecties design en beeldende kunst.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds Naoorlogse en Hedendaagse kunst) en het Mondriaan Fonds

Genzken
Het complexe oeuvre van Isa Genzken