Schuttersglas wijk 5 iets verkleind
23 februari 2020

Collectie Amsterdam Museum verrijkt met zeldzaam schuttersglas

Het Koninklijk Oudheidkundig Genootschap (KOG) heeft met hulp van de Vereniging Rembrandt een zeldzaam 18de-eeuws Amsterdams schuttersglas aangekocht, dat het Amsterdam Museum in langdurig bruikleen krijgt. Het gaat om een zogenaamde hensbeker, een beker die met wijn gevuld van hand tot hand ging om te proosten op het welzijn van de compagnie.
‘T Wel Zyn van Wyk 5’

Tot de opheffing van de schutterijen in 1795 kende Amsterdam zestig schutterswijken. De kerntaken van de schutterijen waren te vergelijken met die van de hedendaagse orde en hulpdiensten zoals de politie, brandweer en het leger. Op bijzondere bijeenkomsten haalden de schutterijen de kostbaarheden van de compagnie tevoorschijn. Daartoe behoorden ook de hensglazen die van hand tot hand gingen om te proosten op het welzijn van de compagnie. Het nieuw verworven glas is gemaakt voor wijk 5, zoals nadrukkelijk op het glas gegraveerd staat. Wijk 5 bevond zich in het midden van de stad, tussen de Kloveniersburgwal en het Damrak.

Zeldzaam

Amsterdamse schuttersglazen zijn uiterst zeldzaam. Totdat het Amsterdam Museum dit glas in bruikleen kreeg van het KOG, had het twee schuttersglazen, beide afkomstig van de schutterij in wijk 28. Deze twee glazen zijn in tegenstelling tot het nieuw verworven glas geen gebruiksglazen, maar typische pronkglazen die als herinnering aan het bestuurslidmaatschap van de op het glas genoemde man in een vitrinekast te pronk zullen zijn gezet. Door de toevoeging van dit derde glas is het museum in staat de ceremoniële gebruiken van de Amsterdamse schutterijen beter over het voetlicht te brengen.

Meer weten? Klik hier.