Rego The Pillowman middenpaneel verkleind
Kunst 10 maart 2022

Drieluik Paula Rego voor Kunstmuseum Den Haag

Met steun van de Vereniging Rembrandt heeft het Kunstmuseum Den Haag het drieluik The Pillowman van Paula Rego aangekocht. Het werk is een indrukwekkend bewijs van de verbeeldingskracht van een van de meest vooraanstaande hedendaagse kunstenaars. Dankzij deze aankoop is Paula Rego meteen op het hoogste niveau vertegenwoordigd in het Nederlands openbaar kunstbezit.
Confronterend

De schilderijen van de Portugees-Britse kunstenaar Paula Rego zijn meestal opgebouwd uit flarden van allerlei verhalen die ze combineert tot één nieuw, visueel relaas. De inspiratie daarvoor haalt ze overal vandaan. Herkenbare elementen uit sprookjesboeken, tekenfilms, de krant, de bijbel en de kunstgeschiedenis rijgt ze aan maatschappelijke thema’s, onrecht, politieke wantoestanden en haar eigen herinneringen. Ze schildert pijnlijke waarheden die je niet altijd letterlijk herkent maar door de confronterende beelden wel vermoedt en die dieper gaan dan de sprookjes en verhalen waaruit ze vaak put. Ze maakt ons ermee deelgenoot van haar boeiende gedachtewereld – het is alsof we kunnen meekijken met de Jungiaanse psychoanalyse die ze onderging.

Rego The Pillowman volledig

Paula Rego, The Pillowman, 2004 | pastel op board, drie panelen van elk 180 x 120 cm | Kunstmuseum Den Haag | gesteunde aankoop uit 2022

Lappenpop

Met het drieluik The Pillowman is dat niet anders. Paula Rego raakte zeer onder de indruk van het gelijknamige toneelstuk van Martin McDonagh. Het thema van het stuk is misbruik en mishandeling van kinderen en hoewel het drieluik geen illustratie is van het toneelstuk, is het meisje in het linkerluik te herkennen als het jonge meisje dat in het toneelstuk als Jezus leeft en sterft. Rego maakt in haar werk geregeld gebruik van zulke rolverwisselingen. De kunstenaar zei eens dat ze bij het maken van een schilderij op verborgen geheimen over zichzelf stuit. Dat overkwam haar ook bij het maken van The Pillowman toen ze ontdekte dat de enorme, nogal monsterlijke lappenpop – die op het drieluik afwisselend trooster en getrooste is – een reflectie van haar vader is. Het meisje met de grote pop kan dan een jonge Paula zijn die in haar jeugd voor haar vader, die aan depressies leed, zowel volwassene als kind moest zijn.

Bourgeois Cell XXVI

Louise Bourgeois, Cell XXVI, 2003 | Kunstmuseum Den Haag | staal, roestvrij staal, aluminium, hout, jute, textiel en ijzerwaren, H 252,7 cm | gesteunde aankoop uit 2010

In het Kunstmuseum Den Haag past The Pillowman mooi in de collectie werken waarin jeugdherinneringen een belangrijke rol spelen, zoals deze installatie van Louise Bourgeois, die in 2010 werd aangekocht met steun van de leden van de Vereniging Rembrandt. Klik hier als je meer over dit werk wilt weten.

Deze aankoop is tot stand gekomen met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Van Rijn Fonds, haar Titus Fonds, haar Themafonds Naoorlogse en Hedendaagse kunst en haar Desirée Lambers Fonds), het Mondriaan Fonds, de VriendenLoterij, de Vriendenvereniging van Kunstmuseum Den Haag en de Mondriaan Business Club.

Meer weten over dit intrigerende drieluik? Klik hier.