The Pillowman

1950-nu
aangekocht van de kunstenaar, Londen; Kunstmuseum Den Haag, inv.nr. 1064174

Van ons allemaal sinds 2022

Paula Rego’s voorstellingen hebben meestal een indringende psychologische lading, terwijl de letterlijke betekenis ervan verborgen blijft. De Portugees-Britse kunstenaar gebruikt figuren en thema’s uit sprookjes, de bijbel, of, zoals hier, een toneelstuk om kwesties die haar bezighouden te verbeelden. Deze figuren, die de kijker soms duidelijk en soms vaag bekend voorkomen, voert Rego op in verhalen over haar persoonlijke, vaak pijnlijke herinneringen en maatschappijkritiek. Schilderijen van Paula Rego doen vaak denken aan een (nare) droom. En zoals dromen soms bij het wakker worden nog betekenis krijgen, besefte de kunstenares tijdens het maken van The Pillowman opeens dat de enorme lappenpop haar vader symboliseert.

Paula Rego is een van de belangrijkste kunstenaars van de afgelopen vijftig jaar. Ze werd geboren in Portugal, maar werd op haar zestiende door haar vader naar Engeland gestuurd om daar haar kunstopleiding te volgen. In Engeland is zij al geruime tijd beroemd en dankzij grote overzichtstentoonstellingen zoals die in het Kunstmuseum Den Haag (27 november 2021 - 20 maart 2022) begint haar faam nu ook verder te reiken. Het drieluik The Pillowman past goed in de collectie internationale hedendaagse kunst van het Kunstmuseum Den Haag, waar het andere kunstwerken aanvult die ook over de menselijke psyche gaan.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Van Rijn Fonds, haar Titus Fonds, haar Themafonds Naoorlogse en hedendaagse kunst en haar Desirée Lambers Fonds), het Mondriaan Fonds, de VriendenLoterij, de Vriendenvereniging van Kunstmuseum Den Haag en de Mondriaan Business Club

Rego The Pillowman middenpaneel verkleind
De verhalen van Paula Rego