Phantom Landscape III Triptych1
Kunst 2 maart 2023

Een drieluik vol tegenstellingen

Het Nationaal Museum van Wereldculturen heeft een drieluik van de Chinese kunstenaar Yang Yongliang gekocht. Het is een werk waarin uitersten elkaar ontmoeten: natuur en stad, traditie en moderniteit, groei en verval. Maar is Phantom Landscape III - Triptych een lofzang op de grote stad of een apocalyptisch droombeeld waarin de natuur het definitief heeft afgelegd tegen de urbanisatie?

Chinese landschapsschilderkunst

De in 1980 geboren Yang is geschoold in de traditionele Chinese kalligrafie en schilderkunst, die een hoogtepunt beleefden onder de Song-dynastie (960-1279). Phantom Landscape III - Triptych sluit met zijn indrukwekkende bergrotsen aan bij de eeuwenoude shanshui (‘bergen en water’) schilderingen. De techniek is echter van nu: Yang maakt gebruik van digitaal gemanipuleerde fotografie om de werkelijkheid naar zijn hand te zetten. Hij fotografeerde wolkenkrabbers, electriciteitsmasten, achtbanen en andere bouwwerken en installaties, om met die beelden zijn ‘landschappen’ op te bouwen.

Phantom Landscape III Triptych1

Yang Yongliang, Phantom Landscape III - Triptych (detail), 2007 | inkjet print op papier (giclée), 200 x 50 cm | Museum Volkenkunde / Nationaal Museum van Wereldculturen | gesteunde aankoop uit 2022

Actuele thematiek

Naar eigen zeggen heeft Yang een haat-liefdeverhouding met de stad en het landschap. Zijn uit architectuur opgebouwde berglandschappen zouden vanwege hun esthetische kwaliteit kunnen worden geïnterpreteerd als een ode aan de grote stad, maar tegelijkertijd laten ze zien hoezeer de leefbaarheid er onder druk staat. Het aan de orde stellen van de problematiek van de ongeremde verstedelijking en de vernietiging van de natuur maakt Phantom Landscape III - Triptych een zeer actueel en relevant werk.

Afb 3 RV 3195 6

Wang Shimin (naar), Landschapsschildering, 18de eeuw | inkt op zijde, 134 x 56 cm | Nationaal Museum van Wereldculturen | gesteunde aankoop uit 1955

Museum Volkenkunde

De aankoop biedt het Nationaal Museum van Wereldculturen de gelegenheid om de bestaande collectie van een nieuwe, hedendaagse context te voorzien. Museumdirecteur Wayne Modest, 'Het is een eer om het werk van kunstenaar Yang Yongliang te verwerven. In zijn eenvoud heeft het werk een sterke link met onze huidige collecties, bijvoorbeeld in de verwijzing naar Chinese landschapsschilderingen. Ook Yang Yongliangs aandacht voor techniek en het verkennen of mobiliseren van traditionele techniek is belangrijk voor ons. We zijn zeer dankbaar voor de verleende steun van de Vereniging Rembrandt.” Het drieluik zal worden getoond in Museum Volkenkunde, dat onderdeel is van het Nationaal Museum van Wereldculturen. Van 14 maart t/m 7 mei is Phantom Landscape III – Triptych daar te bewonderen in een speciale opstelling.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds Fotografie en Video).

Benieuwd naar het complete drieluik? Bekijk het hier.

DSC09871

Conservator Willemijn van Noord geeft uitleg over de aankoop aan Rembrandtleden Mieke Span en Henk Keijser

Dichter bij de kunst

Recent organiseerde Museum Volkenkunde voor Rembrandtleden met een liefde voor fotografie een kleine ontvangst rond deze aankoop. Mieke Span was daar ook bij: 'Het was heel bijzonder, want we hingen met onze neus boven de werken.' Klik hier om te weten hoe je net als Mieke dichter bij de kunst komt.