Phantom Landscape III - Triptych

Wereldmuseum Leiden
Naoorlogse en Hedendaagse kunst, Fotografie en Video
1950-nu
aangekocht van de kunstenaar via Whitestone Gallery in Tokyo; Wereldmuseum Leiden, inv.nr. 7289-1a t/m c

Van ons allemaal sinds 2023

Het driedelige Phantom Landscape III - Triptych van de Chinese kunstenaar Yang Yongliang doet met zijn compositie en atmosferische perspectief denken aan Chinese landschapsschilderingen op papier en zijde. Maar waar in die schilderingen de grootsheid van de natuur centraal staat, gaat het bij Yang om de snelle en nietsontziende verstedelijking en industrialisatie die steeds minder ruimte laten voor de natuurlijke omgeving. Zijn mistige bergrotsen blijken te bestaan uit wolkenkrabbers, zijn bomen uit bouwkranen en elektriciteitsmasten. Angstaanjagend, en tegelijkertijd van een grote schoonheid.

Phantom Landscape III - Triptych uit 2007 is een representatief werk van Yang Yongliang, die een belangrijke positie inneemt in de hedendaagse Chinese kunst. Vanuit zijn achtergrond op het gebied van de traditionele Chinese kalligrafie en schilderkunst slaat hij met zijn digitaal gemanipuleerde fotografie een brug tussen het heden en het verleden. Daarmee past zijn werk goed in de collectie en het verzamelbeleid van het Wereldmuseum, dat al geruime tijd investeert in hedendaagse kunst en fotografie als belangrijke manier om de historische collecties te actualiseren.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds Fotografie en Video).

Phantom Landscape III Triptych1 detail
Een hedendaags Chinees landschap