Kapoor Untitled plek op zaal
Kunst 25 februari 2022

Ei van Kapoor voor Kröller-Müller Museum

Het Kröller-Müller Museum heeft dankzij een bijdrage van de Vereniging Rembrandt een betoverende sculptuur van Anish Kapoor verworven. Het ruim 400 kilo zware beeld van albast is van voren uitgehold en toont een ei dat wel lijkt te zweven.
Internationale ster

Anish Kapoor is een van de belangrijkste hedendaagse beeldhouwers. Zijn kunst is in steden over de hele wereld te vinden, zoals het roestvrijstalen Cloud Gate in Chicago, en in Porto en in De Pont in Tilburg Descent into Limbo, een gat in de vloer van het allerzwartste zwart. Geboren in India vestigde Kapoor zich begin jaren 1970 in Londen. In zijn oeuvre keren een aantal thema’s steeds terug, zoals de lege ruimte en materialiteit.

Kapoor Untitled

Anish Kapoor, Untitled, 2018 | albast, H 104 cm | Kröller-Müller Museum, Otterlo | gesteunde aankoop uit 2022

Het werk in detail bekijken? Klik hier.

Ongrijpbaar

Untitled is een meter hoog blok van albast, van buiten ruw gelaten en aan de voorkant uitgehold in een ovalen opening waarin zich een ovale vorm openbaart – als een ei dat onvermijdelijk doet denken aan een begin van iets. Dat wordt versterkt door het licht dat van achteren door het transparante albast de holte binnenvalt. Het geeft het ei iets heiligs, ook omdat het ei zelf lijkt te zweven. Voor dit betoverende spektakel heeft de kijker geen kunstkennis nodig, maar dat betekent niet dat Kapoor met deze sculptuur enkel effect najaagt. Hij is, zoals in al zijn kunstwerken, duidelijk in de weer geweest met de grenzen van de fysieke eigenschappen van zijn materiaal en met zijn ideeën over wat ruimte is. Met dit soort sculpturen maakt hij ons deelgenoot van zijn vragen over het materiële en niet-materiële, over schepping en over de ongrijpbaarheid van de lege ruimte. Geen eenvoudige vragen en in woorden zijn ze lastig te vatten, maar in Kapoors visuele vorm pikken we ze intuïtief op.

Brancusi Le commencement du monde

Constantin Brancusi, Le commencement du monde, 1924 | brons, B 16,5 cm | Kröller-Müller Museum, Otterlo | gesteunde aankoop uit 1995

Het beeld van Kapoor roept associaties op met een ander beeld in de collectie van het Kröller-Müller Museum: Le commencement du monde van Constantin Brancusi, in zijn tijd net als Kapoor een vernieuwer in de beeldhouwkunst. Brancusi gaf met zijn ‘ultieme ei’ uitdrukking aan zijn fascinatie voor ‘het begin’, de oorsprong van het leven en van de kunst. Klik hier als je meer wilt weten over dit werk.

Op zijn plek in Otterlo

Untitled past uitstekend in de collectie beeldhouwkunst van het Kröller-Müller Museum, waar zich werk bevindt van iconen uit de geschiedenis van de moderne beeldhouwkunst en van Kapoors generatiegenoten. Bovendien is het een prachtige aanvulling op twee van Kapoors andere werken die het museum al bezit. Met elkaar representeren ze opeenvolgende fasen in Kapoors oeuvre en zijn thema’s.

De aankoop van dit betoverende beeld van Anish Kapoor was alleen mogelijk met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij naar Titus Fonds, haar Hendrickje Fonds en haar A. Quist-Rütter Fonds) en de VriendenLoterij.

Meer weten? Klik hier.