Detail 9 Foto Michiel Stokmans
Kunst 30 april 2019

Glas vol geschiedenis voor Fries Museum

Het Fries Museum heeft met steun van de Vereniging Rembrandt de hand weten te leggen op een zeldzaam 16de-eeuws glas met daarop 22 Friese namen gegraveerd.

In 2017 steunde de Vereniging Rembrandt Kunstmuseum Den Haag bij de verwerving van een 16de-eeuws glas met verschillende inscripties, waaronder een groot aantal namen. Tot ieders verbazing verscheen er bij een opname van Tussen Kunst en Kitsch in het Dordrechts Museum (uitgezonden op 26 september 2018) een vrouw met een 16de-eeuwse glazen beker die tevens verschillende namen erop gegraveerd heeft. Omdat het gaat om een buitengewoon fraai stuk glas en omdat de namen die erop staan behoren tot leden van de Friese adel, besloot het Fries Museum een poging te wagen om de beker te bemachtigen. Dat lukte, mede dankzij een bijdrage van de Vereniging Rembrandt.

De glazen beker is aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds Glas). Nieuwe eigenaar van het werk is de Ottema-Kingma Stichting, die het in langdurig bruikleen heeft gegeven aan het Fries Museum.

Meer weten over de glazen beker, klik hier.

Foto: Michiel Stokmans