Ecce Homo Uit De Lijst Gesneden En Iets Verkleind
Kunst 16 april 2019

Museum Catharijneconvent gesteund bij aankoop middeleeuws devotiestuk

Museum Catharijneconvent heeft mede met steun van de Vereniging Rembrandt een 15de-eeuws schilderij over het lijden van Christus verworven. Het werk is aangekocht voor € 420.000 en is daarmee de duurste aankoop die het museum ooit heeft gedaan.

Het minutieus geschilderde werk, dat waarschijnlijk afkomstig is uit de Nederrijn, toont verschillende episoden uit het lijdensverhaal van Christus. Op de voorgrond is met gevoel voor drama het moment afgebeeld waarop Christus wordt getoond aan het joodse volk. Deze episode in de Passiecyclus wordt ook wel aangeduid als Ecce homo (Zie de mens), naar de woorden die de Romeinse gouverneur Pontius Pilatus bij deze gebeurtenis zou hebben uitgesproken.

Het schilderij ontleent zijn aantrekkingskracht vooral aan de vele prachtige details en de heldere, haast stripachtige manier waarop het verhaal van Christus' lijden wordt verteld.

Voor de aankoop van dit schilderij kreeg het museum steun van de Vereniging Rembrandt, mede dankzij haar Schoufour-Martin Fonds en haar Eleonora Jeuken-Tesser Fonds.

Meer weten over het werk? Bekijk het interview met conservator Micha Leeflang hieronder of klik hier.

Micha En Hilbert Bij Ecce Homo