Thek Farewell To Washington Square Nog Kleiner
Kunst 29 augustus 2019

Mysterieus zelfportret Paul Thek naar Den Haag

Kunstmuseum Den Haag heeft zijn handen weten te leggen op een bijzonder zelfportret van de Amerikaanse kunstenaar Paul Thek. Het geheimzinnige schilderij van ruim twee en een halve meter hoog maakt op zaal een grote impact.

Dsc 0056 00 01 20 41 Still0021
Een gelaagd werk

Farewell to Washington Square (1972) is een meervoudig te duiden werk. Te zien is Paul Thek (1933-1988) zelf, aan het werk in zijn atelier. Het is nacht en in het venster zien we een reflectie van de pas kort daarvoor opgerichte Twin Towers. Te veel interpretatie is bij het werk van Thek niet gepast, maar die half geschilde sinaasappel in het midden van het venster zegt ons meteen dat hier meer aan de hand is dan op het eerste oog lijkt.

Thek-trio in Den Haag

Na een drieluik en een installatie is dit het derde werk van Thek dat het Kunstmuseum Den Haag met steun van de Vereniging Rembrandt heeft verworven. Samen met een tekening van Thek die het museum al in zijn bezit had, geven deze drie werken een goede indruk van de eigenzinnige beeldtaal waarmee de kunstenaar naam maakte en een nieuwe generatie kunstenaars beïnvloedde.

Condition humaine

'Je voelt gelijk dat de zaal geactiveerd wordt door dit schilderij ', zegt Doede Hardeman, hoofd Collecties in Kunstmuseum Den Haag. Hij heeft Farewell to Washington Square een plek gegeven in een ruimte die in het teken staat van de condition humaine. De relatie die het schilderij hier aangaat met andere werken met het moderne mens-zijn als onderwerp, maakt de impact van de aankoop op de collectie meteen goed zichtbaar. Hoewel alle kunstenaars in deze zaal hun eigen technieken gebruiken en hun eigen levensvisie hebben, is de overeenkomst dat zij allen het menselijke verbeelden dat probeert boven het alledaagse, het opgelegde systeem of het puur persoonlijke uit te stijgen.

Meer weten? Bekijk het filmpje met Doede Hardeman hierboven of klik hier.

Farewell to Washington Square is aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds, haar Coleminks Fonds en haar Themafonds Naoorlogse en Hedendaagse kunst) en het Mondriaan Fonds.